Audiență 0,0, timp de 45 de minute, pentru postul Realitatea TV! Atât a reușit să „măsoare” Kantar Media Audiences, cea care a câștigat anul trecut licitația pentru măsurarea audiențelor în domeniul audiovizualului. Orice om cu scaun la cap nu poate decât să rămână cu gura căscată. Apoi să-și pună întrebări cu privire la profesionalismul sondajului. Este la mintea cocoșului că, într-o țară cu 15 miloane de televizoare, este mai mult decât imposibil ca niciun telespectator să nu se uite pe Realitatea timp de 45 de minute. Mai ales că acest post este unul dintre cele care mie mi se pare că face eforturi pentru a-și păstra echilibrul și echidistanța, iar printre realizatorii acestuia se numără câțiva profesioniști care fac cinste meseriei de gazetar. Iar dacă ar fi să glumesc, zic eu că la emisiunile postului se uită măcar rudele și prietenii angajaților, care fără doar și poate, sunt mult mai mulți decât a reușit să contabilizeze Kantar. În acest caz, nu există decât două ipoteze. Fie metoda de sondare este complet greșită, dacă poate da naștere la asemenea erori, fie este vorba de o acțiune intenționată, menită să prejudicieze imaginea postului TV și să-i producă acestuia pagube materiale, știut fiind faptul că prețul pentru minutul de publicitate este direct proporțional cu audiența. În prima variantă, majoritatea copleșitoare a sociologilor specialiști în sondaje susțin că eșantionul folosit de Kantar la cântărirea audiențelor este mult prea mic, este irelevant și poate genera erori. Așadar Kantar folosește un eșantion de 1237 de telespectatori, când, spun specialiștii, ar trebui sondați cel puțin 4000 de respondenți. Dar cum se realizează, practic, acest sondaj? Ei bine, există un dispozitiv, numit peoplemetru, care se atașează la televizorul participantului la acest demers și care monitorizează postul pe care îl vizionează acesta. Dacă se constată că, într-o anumită perioadă de timp, un canal TV este acccesat de mai puțin de opt telespectatori, atunci se consideră că audiența este zero. Este cât se poate de clar că, în condițiile în care eșantionul de sondaj cuprinde doar puțin peste 1200 de participanți, probabilitatea de a greși este considerabilă. În urma sesizării depuse la CNA de către Realitatea TV, chiar și unul dintre membrii acestei instituții a recunoscut că numărul celor selectați pentru măsurarea audienței este insuficient. Prin urmare, Realitatea TV a hotărât să acționeze în judecată firma Kantar Media Audiences, căreia i s-au cerut daune în valoare de 10 milioane de euro. Lăsând la o parte aceste amănunte tehnice, situația mi se pare destul de ciudată. Cum a fost posibil ca o companie destul de cunoscută să comită erori atât de grosolane? Este normal să te ducă gândul la ipoteza că toată acțiunea a fost premeditată. Mai ales că, în Turcia, tot la Kantar Media Audiences, s-a petrecut o tărășenie asemănătoare, în urma căreia au fost arestate 24 de persoane…