În România, ademenirea copiilor în scopuri sexuale pare a fi un flagel greu de oprit, atât timp cât mulţi dintre cei ce abuzează sunt tocmai părinţii, fraţii mai mari sau alte rude care stau mai mult în preajma lor. Bineînţeles, la aceste cazuri se adaugă şi acele persoane străine ce exploatează sexual minorii şi practică pornografia infantilă. O dovedeşte numărul tot mai mare de copiii abuzaţi care cer cu disperare ajutorul consilierilor de la Telefonul Copilului.
Copiii noştri ne arată, printre lacrimi, o realitate cruntă, dar adevărată. Deşi, constrângerea, forţarea sau ameninţarea copilului în astfel de scopuri se pedepseşte cu închisoarea de până la 10 ani dacă acesta încă nu a împlinit vârsta majoratului, cazurile de abuz sexual iau amploare. Iar cele mai multe abuzuri se petrec chiar în sânul familiilor care ar trebui să le dea o educaţie aleasă, să le dezvolte un comportament frumos, demn de tot respectul şi să îi ajute să-şi clădească un viitor prosper. Nu întâmplător, deseori sub ameninţarea cu bătaia, minorii abuzaţi îndură traumele incredibile la care sunt supuşi de agresorii ce se numesc “mama”, “tata”, “sora”, “frate-le”, “unchiul” ş.a.m.d. Cu greu, unii dintre ei îşi iau inima în dinţi şi izbutesc să găsească aliaţi care să-i scape de chinurile groaznice.
135 de cazuri raportate consilierilor în acest an
Statisticile sunt îngrijorătoare, chiar alarmante, dacă ne gândim că numărul micuţilor care au solicitat ajutor a crescut semnificativ faţă de anul trecut. Consilierii de la Asociaţia Telefonul Copilului (pentru că doar în aceşti oameni mai au încredere minorii abuzaţi sexual), au primit 135 de solicitări de la începutul anului şi până acum, cu 43,62% mai multe decât în 2011, când s-au înregistrat 94 de cazuri asemănătoare. Da, telefonul Copilului al cărui număr este 116.111 a sunat, în ultimele zece luni şi jumătate, de 135 de ori pentru a veni în sprijinul micuţilor supuşi abuzurilor sexuale. Cererile de ajutor sunt însă, tot mai complexe şi mai numeroase. De aceea, servi-ciul Telefonul Copilului trebuie să-şi extindă atât infrastructura, cât şi echipa de specialişti pentru a putea prelua toate solicitările copiilor.
Campania “Un apel pierdut, o copilărie pierdută”
Ca să poată întinde acea mână de ajutor de care au nevoie tot mai mulţi copii aflaţi în dificultate, Asociaţia Telefonul Copilului a lansat recent, campania “Un apel pierdut, o copilărie pierdută”, în cadrul căreia se pot face donaţii de doi euro, până în 31 decembrie, la numărul de SMS 8848. “Fiecare copil merită să fie ajutat şi avem nevoie de susţinerea dumneavoastră pentru a fi acolo, pentru ei, la linia 116.111 în fiecare zi. Un apel ratat poate însemna o copilărie distrusă. Vă invităm astfel să de-veniţi şi de această dată aliaţii copiilor fără copilărie, printr-o donaţie de doi euro la numărul de SMS 8848!”, spune Cătălina Florea, directorul executiv de la Telefonul Copilului. Asistenţi sociali, psihologi, răspund zilnic, până la miezul nopţii, la întrebările copiilor şi fac tot posibilul să găsească cele mai bune soluţii ca să-i scoată din ne-cazuri. În cei 11 ani de funcţionare a Telefonului Copilului au fost înregistrate 1.826.838 de apeluri, 13.459.200 de minute de consiliere oferite şi 39.291 de cazuri în care a fost necesară şi intervenţia instituţiilor abilitate.
Nu plătești nimic și nu ţi se divulgă numele
Nu-ţi fie teamă să faci reclamaţia la acest serviciu! Telefonul Copilului nu înregistrează nicio convorbire, astfel problema ta este ascultată numai de consilierul servi-ciului. În plus, apelurile sunt anonime şi poţi discuta cu specialiştii despre orice problemă care te preocupă. Dacă, însă, este o problemă gravă şi tu eşti de acord să oferi datele personale, reprezentanţii asociaţiei vor anunţa imediat serviciile sociale care se vor deplasa în locul în care te afli. Depinde de tine dacă doreşti să le spui cine eşti sau unde te afli. Numai cu acordul tău un asistent social din cadrul Protecţiei Copilului va fi informat cu privire la situaţia sesizată. Poţi suna ori de câte ori ai nevoie pen-tru că apelurile sunt gratuite în reţelele Romtelecom şi Cosmote, iar accesul către 116.111 este oferit de luni până duminică, între orele 08.00 – 00.00. Aici poţi reclama orice fel de abuz sau încălcarea drepturilor unui copil, nu doar abuzul sexal. Sesizările pot fi făcute nu doar de adulţi, ci şi de copii.
Și tu poţi recunoaște un copil abuzat. Sesizează cazul la 116.111!
Copilul care a trecut printr-un episod de abuz se manifestă astfel:
Dezvoltă o teamă exagerată
Își amintește frecvent, uneori chiar obsesiv evenimentul abuziv
E depresiv
Are sentimentul de vinovăţie indus de persoana care l-a abuzat pentru că îl ameninţă că-i va face rău dacă nu va păstra secretul
Nu are o părere bună despre propria-i imagine, stima de sine îi e scăzută
Are coșmaruri
Îl doare capul
Nu se alimentează corect
Se închide în el
Are rezultate slabe la școală
Nu este sociabil, relaţionează cu dificultate
Devine agresiv atât cu cei din jur, cât și cu el însuși – are momente când se trage de păr, se mușcă și poate să ajungă în situaţia în care să își cresteze anumite zone ale corpului.
Dacă afli de existenţa unui copil supus abuzurilor sexuale, nu ezita să sesizezi cazul la 116.111 – Telefonul Copilului. Îl poţi ajuta cu un simplu apel! Nu-i fura copi-lăria! În cazul în care poţi să discuţi direct cu el, ai răbdare și ascultă-l, dar nu-l trata ca pe o victimă! Alături de tine trebuie să se simtă în siguranţă și să vorbească despre trăirile și sentimentele lui.