„Toate instituțiile publice care funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor au stabilit numărul maxim de posturi în anexa nr. 2 la HG 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare. (…) Modificarea numărului maxim de posturi este necesară pentru angajarea personalului de specialitate din activitatea de bază a instituțiilor, pentru activitățile noi introduse prin acte normative, pentru a asigura desfășurarea normală a activității și în condiții de siguranță”, se menționează în nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG pentru modificarea Anexei nr. 2 la HG 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor precum și modificarea unor acte normative.
Proiectul de act normativ are în vedere modificarea numărului maxim de posturi, prin suplimentarea acestuia, la următoarele instituții publice: Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) cu 80 posturi, Școala Superioară de Aviație Civilă cu 18 posturi, Aeroclubul României cu 43 de posturi, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV) cu 40 posturi, Autoritatea Rutieră Română (ARR) cu 180 de posturi, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) cu cinci posturi, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) cu 99 posturi și Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) cu cinci posturi.
În cazul ARSVOM, este necesară suplimentarea numărului de posturi pentru asigurarea permanenței la bordul a trei nave (două nave specializate SAR și o navă specializată de depoluare) care urmează a fi achiziționate în vederea îndeplinirii obligațiilor ce revin României în activitatea de căutare și salvare a vieților omenești pe mare și în apele naționale navigabile, precum și în activitatea de depoluare.
La Școala Superioară de Aviație Civilă este necesar a se asigura un serviciu tehnic cu minim trei ture pentru operarea aeronavei Cessna Citation V în program permanent; cele 18 posturi solicitate sunt necesare pentru activitatea de specialitate pentru funcționarea la limita minimă a necesarului de personal, respectiv pilot instructor – patru posturi, inginer de aviație – trei posturi, tehnician de aviație – cinci posturi, șef pregătire zbor – un post, expert-instructor pregătire teoretică – cinci posturi.
În cazul Aeroclubului României este necesar a se înființa unitatea de întreținere și reparații a aeronavelor din dotarea proprie cât și pentru operatori privați, fapt care va conduce la creșterea veniturilor proprii. Cele 43 posturi sunt necesare pentru: Direcția Tehnică – doi ingineri de aviație, Serviciul Continuitatea Navigabilității – doi ingineri de aviație, Biroul de Proiectare – patru ingineri, Serviciul Aeronave Ultraușoare – un inginer de aviație și un pilot comandant, Compartimentul Operațiuni Sol – un inginer de aviație, Secția de Reparații și Întreținere de Bază Craiova – doi ingineri de aviație și patru mecanici de aviație, Baza de Reparații Brașov – un inginer de aviație și cinci mecanici de aviație, Aeroclubul Teritorial Brașov – un referent, Aerocluburile teritoriale – doi instructori parașutism, doi dispeceri operațiuni zbor, opt piloți instructori și șapte mecanici de aviație.
În ceea ce privește CERONAV, aici nu este asigurat personalul minim necesar desfășurării activității având în vedere introducerea a 70 de cursuri noi după anul 2013, finalizarea investiției din cadrul subunității Galați, dotarea unității cu mijloace noi de instruire. Cele 40 posturi sunt necesare desfășurării în condiții optime a activității de instruire a personalului navigant, respectiv: 22 posturi de personal didactic, opt posturi de personal auxiliar și zece posturi de personal administrativ.
În cadrul ARR, posturile sunt necesare în structurile din cadrul sediului central, precum și în cadrul agențiilor teritoriale având în vedere numărul insuficient de posturi și creșterea volumului activității. Dintre cele 42 de agenții teritoriale în 13 dintre ele își desfășoară activitatea între trei și cinci salariați și nu există un post de conducere în cadrul acestora.
„Posturile solicitate sunt pentru: Direcția Siguranța Infrastructurii Rutiere – 20 posturi pentru efectuarea inspecției de siguranță rutieră periodică și a inspecțiilor de siguranță rutieră suplimentară având în vedere numărul mediu de 1.100 accidente de circulație/an soldate cu victime care necesită tot atâtea inspecții; totodată, potrivit prevederilor Legii nr. 265/2008 inspecția de siguranță rutieră periodică se efectuează din doi în doi ani prin agențiile teritoriale și pentru care sunt necesare 90 posturi pentru efectuarea acestora și 30 posturi pentru efectuarea inspecțiilor de siguranță rutieră suplimentară (de accident) în scopul identificării eventualelor cauze legate de infrastructură care au cauzat/favorizat producerea accidentului; în cadrul agențiilor teritoriale pentru activitățile de licențiere, autorizare și atestare profesională este necesară suplimentarea cu 30 posturi; pentru alte activități noi din cadrul sediului central (precum acciza etc) este necesară suplimentarea cu 10 posturi”, se spune în Nota de fundamentare.
La CIAS este necesară înființarea dispeceratului de urgență permanent cu atribuții de preluare și tratare a apelurilor de urgență primite prin centrul unic pentru apeluri de urgență – 112, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din HG 228/2013 privind desemnarea Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile ca agenție specializată de intervenție.
„Numărul de cinci posturi solicitat este necesar doar pentru asigurarea acestui serviciu de permanență”, se subliniază în documentul citat.
În ceea ce privește AGIFER, cele cinci posturi solicitate sunt necesare pentru asigurarea numărului de investigatori, având în vedere trendul crescător al accidentelor pe infrastructura de transport feroviar și a incidentelor produse în circulația trenurilor.
La ISCTR, creșterea numărului de posturi este necesară având în vedere faptul că, în cazul autovehiculelor/ansamblurilor de vehicule rutiere care efectuează transport rutier național contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, inclusiv cele a căror masă totală maximă autorizată, nu depășește 3,5 tone, trebuie verificat dacă sunt respectate prevederile Ordonanței de Guvern privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora ‘pentru a efectua transport rutier național contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, întreprinderile trebuie să fie autorizate de către autoritatea competentă’, iar în cazul transportului de mărfuri periculoase, efectuate cu vehicule rutiere indiferent de capacitate, trebuie să se verifice respectarea prevederilor HG pentru aprobarea Normelor de efectuare a activității de transport rutier de mărfuri periculoase în România.
„Suplimentarea numărului de posturi va avea influență pozitivă asupra actului de control efectuat, prin creșterea numărului de controale, care va duce la reducerea neregulilor în activitatea de transport rutier, la creșterea siguranței rutiere, acoperind astfel necesitățile efective constatate în activitatea de control cât și eficiența actului administrativ. (…) Menționăm că în anul 2013, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență nr. 77/2013, au fost reduse posturile vacante indiferent de specialitatea acestora, în prezent instituțiile respective se confruntă cu o lipsă a personalului de specialitate în condițiile în care activitatea acestora s-a dezvoltat și/sau s-a diversificat. Numărul insuficient de personal conduce la efectuarea muncii peste programul normal de muncă, de către personalul existent, fără ca aceasta să poată fi compensat cu timp liber corespunzător”, subliniază MT.
Cheltuielile pentru posturile suplimentare vor fi suportate din veniturile proprii ale instituțiilor, inclusiv la instituțiile care beneficiază și de subvenții de la bugetul de stat.