60 de cadre didactice din județ studiază dansul popular pentru a transmite apoi elevilor adevăratele „comori” ale folclorului românesc
Consiliul Județean Ilfov, prin Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Ilfov, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Ilfov și Asociația Coregrafilor Ansamblurilor Folclorice din România – prin Asociația Culturală „Dorulețul” Tulcea, organizează, începând de vinerea trecută, 17 mai 2019, un program de formare în studiul dansului popular.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 452
Coordonatorul proiectului ”Studiul dansului popular în județul Ilfov” este inspectorul școlar prof. de matematică Cornel-Constantin Gănescu, iar coregrafii care se ocupă de cele 60 de cadre didactice ilfovene din învățământul preuniversitar (s-a dorit ca toate localitățile din județ să trimită cel puțin un profesor la cursuri), sunt Ștefan Coman, Ansamblul ”Baladelor Deltei”, Tulcea și Marin Barbu sau aprigul ”Nea Mărin”, cel care le pune pe vedetele TV la muncă. Programul este structurat pe 3 sesiuni (mai/iunie și evaluarea din luna noiembrie 2019), un total de 80 de ore de ”joc”, forma de învățământ – zi – vineri, sâmbătă și duminică, în sala de sport a Liceului Tehnologic ”Doamna Chiajna”, Roșu – Chiajna.
”Cursurile au debutat cu elemente teoretice legate de poziții de dans, poziția corpului pe scenă față de public. Apoi mi-am propus să-i învăț jocuri din Muntenia – o mocăncuță, o horă pe bătaie, o horă mințită sau un pic de brâu, iar la final, după evaluare, cei mai buni primesc atestat de dansator sau coregraf stagiar”, ne-a declarat, în exclusivitate, Nea Mărin.
Comori populare
”Dansurile populare constituie un mijloc complex de educare a copiilor în spiritul dragostei faţă de comorile populare, de valorile artistice ale poporului. Profesorii au nevoie, uneori, de o privire din exterior pentru a conștientiza importanţa și influenţa foarte mare pe care o au asupra tinerilor. Aceasta poate fi și o motivaţie puternică pentru a se perfecţiona, pentru a evolua ei înșiși, pentru a se simţi importanţi prin ceea ce sunt și nu doar prin activitatea de predare. Prin organizarea de formații și ansambluri de dans popular, profesorii contribuie la întărirea stării de sănătate a copiilor, dezvoltarea fizică armonioasă a acestora, dezvoltarea capacităţilor psihomotorii și educarea unor trăsături de comportament, cunoașterea, păstrarea și valorificarea folclorului coregrafic românesc. Proiectul are ca obiectiv formarea și dezvoltarea competențelor cadrelor didactice în organizarea și coordonarea ansamblurilor de dans popular cu elevii și/sau a unui opțional în instituțiile de învățământ preuniversitar, precum și posibila realizare a cel puțin unei formații de dans popular în fiecare localitate/unitate școlară din Ilfov. După ce coregrafii vor finaliza cele 80 de ore de predare, cadrele didactice ilfovene vor fi capabile ”să opereze cu elemente de limbaj coregrafic specific dansului popular; să configureze structuri coregrafice în funcţie de zonele folclorice; să contribuie la promovarea culturii tradiţionale; să dezvolte oportunităţi de carieră, prin asimilarea de noi cunoștinţe, dovedite prin atestatul de studii și, (așa cum precizam anterior), să aibă capacitatea să organizeze la nivel de unitate școlară/ localitate o formație de dansuri populare”, se precizează în descrierea proiectului.
Primele 25 de ore din cadrul acestui proiect s-au derulat la finele săptămânii trecute, iar profesorii ilfoveni s-au declarat încântați, chiar dacă a fost obositor și dificil. Pe parcursul sesiunilor de formare, jocurile și elementele coregrafice au fost înregistrate video, iar înregistrările reprezintă baza suportului de curs ce va fi distribuit, în format digital, fiecărui
cursant. De asemenea, aceștia vor fi consiliați pe parcursul proiectului, în vederea constituirii, în rândul elevilor, a unor formații de dansuri populare la nivel de unitate școlară/localitate în cadrul unor școli de vară sau după începerea anului școlar 2019-2020.
Activitățile de evaluare, din luna noiembrie, vor avea în vedere competențele dobândite în urma parcurgerii programului de formare ale fiecărui cursant, dar și capacitatea acestuia de a prezenta un dans popular cu o formație instruită de el.