Una dintre problemele acute de care se lovesc ilfovenii o reprezintă transportul public de călători. Ani de zile, locuitorii din județ s-au deplasat către Capitală în condiții necorespunzătoare, în microbuze supraaglomerate și în stare tehnică foarte proastă, la prețuri mult prea mari față de condițiile oferite. Tocmai de aceea faptul că societatea de transport public local înființată de Chitila şi Mogoşoaia e prima din județ care a semnat un Contract de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de călători cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov (ADITPBI) se înscrie în realizările notabile ale dezvoltării regionale.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 455

ADITPBI a devenit actorul principal în această ecuație. De când ADITPBI este singura autoritate cu competenţa legală de a  delega gestiunea Serviciului de transport public local în București-Ilfov, situația s-a ameliorat substanțial. Lucrurile s-au îmbunătățit considerabil odată cu înființarea liniilor de transport în multe dintre localitățile județului, operate de către STB, fostul RATB.

Inițiativa înființării societății de transport local le-a aparți­nut primarilor ora­șului Chitila, Emilian Oprea, și comunei Mogoșoaia, Paul Precup. Astfel, ei au căutat mijloace de finanțare pentru crearea unei societăți de transport local.

„Noi am analizat inclusiv și posibilitatea de a accesa fonduri pentru achiziționarea de autobuze electrice, prin Axa 3 a Programului Operațional Regional, pentru că ne dorim ca orașul Chitila și comuna Mogoșoaia să devină localități cât mai «verzi» posibil. În acest context, pe lângă plantări de arbori și amenajarea de spații verzi, pentru reducerea emisiilor de carbon, am căutat să îndeplinim acest de deziderat și prin achiziția de autobuze electrice. În urma unor studii de mobilitate efectuate la nivelul celor două administrații locale, au fost identificate cerințele de transport ale locuitorilor, una dintre ele fiind înființarea unei linii de transport public între Chitila și Mogoșoaia, existând foarte multe cereri din partea cetățenilor ambelor localități. De asemenea, am analizat și nevoile de transport pe relația Mogoșoaia-Buftea și Mogoșoaia-București, precum și ce necesități are Chitila pe Șoseaua Chitilei și relația cu Bucureștiul pe Șoseaua de Centură către cartierul Militari. Drept urmare, am scris cererea de finanțare, am realizat studiul de fezabilitate și am depus întregul proiect pe POR. Deja am trecut de faza de eligibilitate și așteptăm să semnăm contractele de finanțare”, ne-a spus primarul Emilian Oprea.

„Ecotrans” operează în prezent pe două trasee

Edilul ne-a mai precizat că, în primă instanță, cele două UAT-uri asociate s-au declarat operator de transport local, prin înființarea Societății de Transport Chitila-Mogoșoaia (STCM) „Ecotrans”, cu sediul în orașul Chitila. Odată realizat acest prim pas, a fost preluat și traseul de maxi-taxi către Militari, deservit de 4 autobuze Euro 6 achiziționate de Primăria Chitila, care asigură în prezent linia R429 (Chitila – Rudeni – Păcii și retur), pentru ca cetățenii să beneficieze de un transport civilizat, autobuze care au intrat deja pe traseu din 2 martie. Pe lângă confortul oferit de noile autobuze, prețul unei călătorii este mult mai mic: 1,50 lei, față de 4,50 lei la maxi-taxi, iar școlarii și pensionarii beneficiază de gratuitate.

La rândul său, Primăria Mogoșoaia a cumpărat alte două autobuze Euro 6, care funcționează pe linia de transport local R470 (Gara Chitila – str. Islaz – str. Nichita Stănescu – Mogoșoaia și retur).

Un număr de 35 de autobuze electrice vor funcționa pe relația dintre Mogoșoaia, Chitila și București

Pe lângă cele două trasee care sunt operate de „Ecotrans”, odată cu achiziționarea autobuzelor electrice, vor fi deservite și alte trasee. Mai exact, este vorba de traseele Străulești – Mogoșoaia – Buftea și Piața Chibrit, București – Chitila. Celor patru trasee li se va adăuga un altul, pe care va circula linia R435, pe traseul Chitila – Mogoșoaia – Terminal Centru Comercial Băneasa.

„În total, vom achiziționa 35 de autobuze electrice pentru «Ecotrans». Vor fi 25 de autobuze cu lungimea de 12 metri și o capacitate de 90 de călători, și 10 autobuze cu lungime de 8 metri și capacitate de 49 de călători. Toate acestea au o autonomie de minimum 200 de km.

În cadrul proiectului, urmează să fie construită și o autobază dotată tehnic pentru gararea și întreținerea necesară a vehiculelor, pe un teren cu o suprafață de 14.000 mp din vecinătatea stației de benzină Lukoil, pe DN7, la ieșirea din oraș. Acolo avem posibilitatea să aducem și energie electrică de putere, pentru stația de încărcare a autobuzelor, cu costuri mici, pentru că terenul se află la câteva sute de metri de stația Chitila. Ar fi prima autobază din România, construită de la zero, pentru autobuze electrice. Totodată, acum (22 martie – n.r.) se lucrează la amenajarea punctului de întoarcere a autobuzelor care se află în aceeași zonă.

Este o nouă provocare pentru noi și credem că atâta timp cât ocupăm aceste scaune trebuie să facem lucrurile cu responsabilitate și cu drag față de oameni, de oraș”, ne-a declarat primarul Emilian Oprea.

Într-o ediție viitoare, vă vom prezenta în amănunt și necesitățile de transport public ale comunei Mogoșoaia, prezentate de primarul comunei, Paul Precup.