Școala, f¡nalizată până în toamnă!
⬤ Grădinița cu orar prelungit va fi gata până la sfârșitul anului
Era în luna martie a acestui an când am vizitat comuna Berceni. Scriam atunci despre câteva proiecte aflate în curs de executare, dar și despre altele care așteptau câteva avize pentru a demara lucrările. Am revenit după nici două luni și am aflat că treburile merg pe făgașul cel bun. Avizele au fost obținute și lucrările au demarat în forță, mai ales la grădinița cu orar prelungit.
Articol apărut în nr. 406 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Pe primarul Gheorghe Covrigea l-am găsit la primărie. Ne-a mărturisit că este foarte mulțumit de modul în care se desfășoară lucrările la două dintre proiectele importante ale acestui an: școala primară și grădinița cu orar prelungit. Edilul are doar cuvinte de laudă pentru constructori, despre care spune că s-au „mișcat” incredibil de bine și de rapid. Prin urmare, spune el, școala va fi gata înainte de termenul planificat, astfel că, în noul an școlar, copiii din clasele I-IV vor putea învăța într-o clădire nouă, modernă și utilată la cele mai înalte standarde.
„Din discuțiile recente pe care le-am avut cu constructorul a reieșit faptul că, undeva la 20 august, școala va fi dată «la cheie». În prezent se lucrează la instalațiile interioare. A fost refăcut și contractul cu Enel, pentru că la noua școală este nevoie de o rețea la 380V. E o veste bună, pentru că ne mai rămâne timp să dotăm și să utilăm școala cu mobilier, cu tot ce este necesar, astfel că, la începutul anului școlar, totul va fi gata! Școala va avea 4 săli de curs, cancelarie și o sală de festivități multifuncțională, la mansardă, care se va întinde pe întreaga suprafață a clădirii și va putea fi folosită și ca sală de sport”, ne-a precizat primarul.
Vizităm șantierul și afirmațiile edilului se confirmă. Aici se lucrează din plin la instalația electrică a școlii și la pereții interiori. Ing. Cătălin Lupulescu ne confirmă, la rândul său, că școala va fi gata înainte de sfârșitul lunii august, iar în septembrie va fi gata să-i primească pe elevii care vor învăța aici, în cele mai bune condiții.
O lucrare de înaltă calitate
Apoi, primarul ne conduce la șantierul grădiniței cu program prelungit, unde se lucrează de zor. Și aici e o forfotă și un du-te-vino permanent. Viitoarea clădire a grădiniței începe să se contureze. Deja zidurile s-au ridicat aproape 1 metru deasupra fundației, deși lucrările au început de puțină vreme. Gheorghe Covrigea ține să ne reamintească faptul că grădinița are un termen de execuție de 8 luni și va avea trei săli de clasă, pentru grupa mică, mijlocie, respectiv, mare și o capacitate de 70-80 de copii. Ing. Cezar Tuță, șeful de șantier, este convins însă că termenul de finalizare a lucrărilor, 18 decembrie 2018, va fi cu siguranță devansat.
Doru Turtoi e vecin cu șantierul grădiniței și privește cu multă atenție la desfășurarea lucrărilor. El spune că are experiență în domeniu și că a muncit pe multe șantiere. Se declară impresionat de calitatea lucrărilor. „Eu nu credeam că se poate lucra așa, în România! Vreau să spun, cu mult simț de răspundere. Am lucrat în domeniu, dar sunt impresionat cum lucrează băieții ăștia aici! Cred că această construcție va avea viață lungă, peste 100 de ani!”, afirmă el, cu siguranța specialistului.
Ultimul popas al traseului nostru prin Berceni este în locul în care se va amenaja noul parc al comunei. Și aici lucrările au început deja. Deocamdată se lucrează la gardul parcului care va avea o suprafață de 5.000 mp, după cum ne-a reamintit Gheorghe Covrigea.
„Parcul va fi iluminat pe timp de noapte și va fi păzit în permanență și supravegheat cu camere video și va avea și o clădire cu destinația de Centru de joacă pentru copii”, mai adaugă el afirmând că și acest proiect va fi finalizat până la sfârșitul verii.
Cu bicicleta, la… București!
Primarul comunei Berceni, Gheorghe Covrigea ne-a mai vorbit și despre o inițiativă, să-i zicem „cetățenească”, a unei locuitoare din localitate. „Inițiativa i-a aparținut doamnei Livia Radu, care ne-a propus înființarea unui sistem de transport alternativ pentru cetățeni. Mai exact, cu bicicleta. Ideea este mai mult decât benefică, pentru că traficul la ieșirea/intrarea din/în comuna Berceni, nu mai este un secret pentru nimeni, este un calvar zilnic. Nu puteam refuza o astfel de inițiativă, așa că am luat legătura cu firma «Pegas», cea care are un program de implementare a unui astfel de sistem de deplasare. Am considerat că este o idee foarte bună și, prin urmare, am pus la dispoziție patru locații în spații publice pentru parcarea bicicletelor, pentru început, cu posibilitatea de a extinde numărul de parcări și de biciclete, în funcție de solicitări. În fiecare dintre aceste locații, cetățenii pot găsi, deocamdată, un număr de 10 biciclete, așadar 40 în total. Am ales aceste locații în zone în care sunt montate și camere video de supraveghere, pentru a preveni anumite incidente, cum ar fi vandalizarea sau furtul bicicletelor.
Oricum, bicicletele sunt dotate cu mijloace de siguranță și GPS și pot fi găsite oriunde. Cele patru locuri de unde pot fi luate bicicletele se află la capătul autobuzului RATB, în cartierul Mamina, în fața sediului Primăriei, la piață, pe DJ 401, în dreptul str. Oituz, și la ieșirea din comună, la Grădinița «Kinderstar». E un mod avantajos de a te deplasa, având în vedere faptul că nu ai răspunderea bicicletei, poți merge până la metrou, la stația Dimitrie Leonida, cam 20 de minute, să zicem, o blochezi și o lași acolo, totul contra sumei de 1,5 lei, având în vedere că tariful este de 4 lei pe oră. Și sunt convins că vor fi destui cei care vor folosi bicicletele și pe raza localității.
În acest sens, ne exprimăm speranța că cei de la CJ Ilfov vor urgenta proiectul de reabilitare și modernizare a DJ 401, care să prevadă și amenajarea unor piste pentru biciclete”, ne-a spus edilul.
Un „Uber” pentru biciclete
Despre cum a luat naștere proiectul ne-a povestit inițiatorul acestuia, Livia Radu. „De când m-am mutat aici, acum un an și jumătate, m-am lovit de o problemă care persistă în comuna Berceni, problema traficului. Dar în momentul în care am aflat de această aplicație și am utilizat-o în București, mi s-a părut o idee extraordinară să o aducem și aici. Am luat legătura cu cei de la compania «Pegas» și i-am întrebat dacă acest lucru ar fi posibil și în comuna Berceni, având în vedere că sunt foarte mulți oameni care folosesc bicicleta în comună, spre București sau Comana. Mai mult, mi se pare mult mai eficient să iei o bicicletă din parcare și să mergi cu ea până la metrou, de exemplu. Prietenii mei din Berceni au fost entuziasmați de propunerea mea și s-au arătat foarte interesați de această aplicație”, ne-a povestit Livia Radu.
La rândul său, Radu Dima, manager pentru evenimente și service al companiei ”Pegas”, ne-a explicat că acesta este un sistem foarte utilizat în Suedia, Olanda, în Europa, în general, și foarte eficient, în sensul că o comunitate mare de oameni poate avea acces la el.
Sistemele de bike-sharing dockless sunt cele mai practice, funcționează pe baza unei aplicații care poate fi descărcată pe telefonul mobil și care are un tutorial de utilizare, care îți explică cum se folosește. Plata pentru utilizarea bicicletei se realizează prin aplicația «Pay you», în care aplicația «Ape Rider» deschide un cont. Odată autentificat acest cont, compania oferă gratis suma de 100 de lei, bani virtuali, evident, sumă care constituie un bonus de început, cu care poți merge 48 de ore cu bicicletele «Pegas». Deblocarea bicicletei se face prin scanarea codului QR care se găsește disponibil pe bicicletă, iar încheierea cursei se face prin închiderea manuală a sistemului de securizare aflat la roata din spate. Dacă sunt probleme cu sistemul, clienții pot apela la următorul număr de urgență: +40.374.77.12.44, sau pot intra la adresa de web aperider.com.
„Conceptul nostru nu își propune să facă bani cu tot dinadinsul, ci să reducem din trafic și să educăm oamenii, în primul rând. Dorim să creăm un soi de «Uber» pentru biciclete. Un astfel de sistem a fost deja implementat și în alte orașe din România, cum ar fi Cluj, Arad sau Timișoara. Este un sistem foarte sigur: dacă în România se fură în jur de 2.000 de biciclete pe an, noi avem, până acum, doar cinci furate. Nu merită riscul s-o furi, pentru că nu o poți folosi!”, ne-a precizat Radu Dima.