Un nou birou de relații cu publicul al Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Ilfov funcționează, începând de luni, 6 iulie 2020, la Buftea.  Noul punct de lucru va facilita accesul cetățenilor din 22 de unități administrativ – teritoriale (UAT) din județul Ilfov la serviciile de cadastru și publicitate imobiliară.

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 506, ediția print

Biroul de relații cu publicul din orașul Buftea va deservi locuitorii din patru orașe (Buftea, Chitila, Otopeni, Voluntari) și 18 comune (Afumați, Balotești, Chiajna, Ciolpani, Corbeanca, Dascălu, Dragomirești-Vale, Găneasa, Grădiștea, Gruiu, Moara Vlăsiei, Mogoșoaia, Nuci, Periș, Petrăchioaia, Snagov, Ștefăneștii de Jos și Tunari) din județul Ilfov. Programul pentru înregistrarea cererilor și eliberarea documentelor este același pentru toate categoriile de solicitanți. Astfel, cererile având ca obiect servicii de cadastru și/sau publicitate imobiliară vor putea fi depuse atât on-line, cât și la ghișeu, de luni până joi, între orele 8.30-14.00 și vineri între 08:30-13:00, în timp ce pentru eliberarea documentelor solicitate programul este de luni până joi în intervalul orar 11.00-16.00 și vineri între orele 09:30-13:30.

La inaugurarea BRP Buftea au participat Lau­ren­țiu Alexandru Blaga, președinte – director general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), Ruxandra Ghiba, director OCPI Ilfov, Ion Stanciu șeful cărții funciare Ilfov și Gheorghe Pistol, primarul orașului Buftea.

S-a lucrat la foc continuu

„Deschiderea celui de-al doilea birou de relații cu publicul din județul Ilfov este o necesitate, având în vedere volumul mare de muncă din acest județ. Inaugurarea BRP Buftea vine ­într-un moment mai mult decât potrivit, dat fiind contextul actual, respectiv nevoia de a respecta regulile de distanțare socială. În acest fel, va scădea numărul persoanelor care se deplasează la biroul din Cornetu și la BCPI Ilfov, situat în București, pe Șoseaua Kiseleff. Vă reamintesc, însă, că activitatea ANCPI și a celor 42 de oficii teritoriale a fost digitalizată complet, astfel încât cetățenii și partenerii noștri pot obține on-line documentele necesare. În ultimele luni, specialiștii ANCPI au  lucrat la foc continuu pentru a digitaliza activitatea de cadastru și carte funciară în contexul pandemiei de coronavirus. Am adăugat noi funcționalități sistemului informatic integrat de cadastru și carte funciară ETERA, pentru a ne muta activitatea exclusive online. În plus, ANCPI introduce în maximum o lună și jumătate plata cu cardul pentru serviciile destinate exclusiv persoanelor fizice și juridice autorizate care execută lucrări de cadastru și publicitate imobiliară. Considerăm că în anul 2020 este esențial ca beneficiarii serviciilor oferite de ANCPI să aibă de ales între a veni la ghișeu și a obține on-line documentele de care au nevoie”, a punctat Laurențiu Alexandru Blaga, președinte – director general al ANCPI.

Cadastrul, foarte important și pentru proiectele de infrastructură

La rândul său, Ruxandra Ghiba, director al OCPI Ilfov, a declarat că prin intermediul acestui birou, vor fi furnizate servicii referitoare la înregistrarea cererilor și eliberarea extraselor de carte funciară de informare, ortofotoplan, plan de încadrare în zonă, inclusiv documentații de cadastru și carte funciară etc. Tarifele aferente serviciilor solicitate pot fi plătite atât direct la ghișeu, cu numerar ori cu card (prin intermediul POS-ului), cât și prin virament bancar (OP, mandat poștal).

Cu acest prilej ­s-au menționat și modificările legislative benefice județului Ilfov având în vedere specificul aparte  al localităților din jurul Bucureștiului, localități cu o densitate foarte mare de construcții.  Dacă decontarea lucrărilor de cadastru sistematic per imobil se făcea cu 60 de lei pentru fiecare carte funciară nou deschisă, acest cuantum a fost majorat cu un coeficient corespunzător încărcării cu detalii de tip construcții. Astfel, prestatorii vor fi mult mai interesați de lucrări de acest gen în județul nostru.

De asemenea, s-a avut în vedere mărirea cuantumului cofinanțării în contractele de cadastru sistematic derulate din bugetele UAT-urilor, în scopul accelerării introducerii cadastrului sistematic.

Directorul Ruxandra Ghiba a subliniat că toate activitățile specifice OCPI care permit accelerarea înregistrării proprietăților în județul Ilfov, sunt cu siguranță foarte importante și pentru derularea proiectelor de infrastructură pentru județul Ilfov. ”Știm foarte bine că toate căile de comunicație care ies din București trec prin Ilfov și, ca atare, orice proiect de dezvoltare a infrastructurii rutiere afectează și județul Ilfov. Astfel, atunci când ai o situație juridică clară a proprietății, lucrările de expropriere nu mai durează atât de mult ca în trecut”, a precizat Ruxandra Ghiba.

Domnia sa a mai menționat că volumul mare de lucru al instituției înseamnă încasări pe măsură, astfel ANCPI finan­țează PNCCF prin aceste încasări ale oficiilor de cadastru și publicitate imobiliară.

Majorarea prețului decontat pentru  imobilul înregistrat în evidențele de cadastru și carte funciară face ca o parte importantă din acești bani să se întoarcă în județ.  Astfel că, „demersurile făcute în privința modificărilor legislative sunt benefice”, a mai spus directorul OCPI Ilfov.

Biroul se află în incinta Primăriei Buftea

Noul birou de relații cu publicul va funcționa în incinta Primăriei Buftea, din Piața Mihai Eminescu Nr. 1, iar datele de contact sunt următoarele: nr. telefon/fax: 031.130.01.77/ 031.130.01.78, e-mail: brp.buftea@ancpi.ro.

”Toată lumea face eforturi și deja Programul Național de Cadastru a devenit, să nu spun chiar o rutină, dar pentru nimeni nu mai este o surpriză, iar lumea s-a obișnuit cu acest program. Îmi doresc să obișnuim cetățenii să vină în perioada de afișare și să fie parte activă în aceste contracte. Să vină cu documentele și să ne aducă informațiile despre proprietate. Chiar dacă a fost o perioadă mai aparte cu pandemia, ANCPI nu a pierdut timpul și a lucrat pentru digitalizarea activității noastre și acest lucru pentru noi a contat foarte mult. Volumul de activitate s-a menținut, dar depunderile au fost făcute on-line și eliberările la fel, astfel încât lucrătorii noștri și cetățenii au fost în siguranță, dar și activitatea a continuat. Se vede din numărul de lucrări soluționate, din imobilele înregistrate, dar și din volumul de încasări”, a mai spus Ruxandra Ghiba.

Un demers binevenit

”Ne bucurăm că OCPI Ilfov și ANCPI încearcă, de la an la an, să îmbunătățească condițiile de desfășurare în relația cu cetățenii. Consider că relația dinte OCPI Ilfov și cetățeni este una bazată pe respect, pe colaborare și dialog. Mulțumim întregii echipe care a înțeles că Primăria Buftea poate fi un partener  de nădejde în derularea unor astfel de proiecte, având în vedere că acum două zile, Consiliul Local a atribuit cu titlu gratuit acest spațiu din interiorul Primăriei Buftea căruia i-ați dat destinația de birou al OCPI. Consider că este un progres al OCPI pentru că diminuează timpul de a ajunge la oficiul central. Este binevenit pentru locuitorii orașului nostru, pentru cei din comunele limitrofe, dar și pentru persoanele care merg la instituțiile din interiorul orașului nostru, judecătorie, tribunal, parchete. Nu pot decât să mulțumesc întregii echipe. Vă mulțumim și vă dorim sănătate și putere de muncă!”, a precizat primarul orașului Buftea, Gheorghe Pistol.

Oficialii ANCPI au spus că s-a luat în calcul introducerea unui sistem care pe viitor să îi favorizeze pe cei care depun on-line, să creeze condiții precum diferențierea prețurilor sau reducerea termenelor care să îi stimuleze pe cetățeni să rezolve on-line.

Aproape 17.000 de cărți funciare eliberate

Peste 16.900 de cărți funciare au fost eliberate, gratuit pentru proprietarii de imobile din județulIlfov, prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023(PNCCF), până în prezent. Lucrările de cadastru general au fost finanțate din veniturile proprii ale Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), prin Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Ilfov.

Până la această dată, au fost finalizate lucrările de înregistrare sistematică a imobilelor la nivel de unitate administrativ-teritorială (UAT) în comuna 1 Decembrie, fiind eliberate 8.162 de cărți funciare și în comuna Copăceni, fiind eliberate 4.790 de cărți funciare. În lucru, având contract de prestări servicii încheiat, se află comuna Clinceni, cu un număr estimat de imobile de 4.787.

De asemenea, în cadrul lucrărilor de cadastru general pe sectoare cadastrale, până acum au fost finalizate sectoare cadastrale din comunele Afumați (1.509 imobile), Berceni (1.883 imobile), Bragadiru (166 imobile), Brănești (2.191 imobile), Buftea (2.773 imobile), Cernica (1.257 imobile), Ciolpani (147 imobile), Ciorogârla (133 imobile), Cornetu (292 imobile), Dascălu (670 imobile), Dobroești (325 imobile), Domnești (157 imobile), Glina (202 imobile), Grădiștea (1.961 imobile), Gruiu (259 imobile), Jilava (1.566 imobile), Măgurele (1.926 imobile), Moara Vlăsiei (1.865 imobile), Mogoșoaia (313 imobile), Nuci (227 imobile), Periș (1.180 imobile), Petrăchioaia (756 imobile), Stefăneștii de Jos (653 imobile), Snagov (163 imobile), Tunari (263 imobile), Vidra (186 imobile).

Totodată, există în derulare lucrări de înregistrare sistematică la nivel de sector cadastral în localitățile Balotești, Bragadiru, Buftea, Cernica, Ciolpani, Ciorogârla, Dascălu, Dărăști Ilfov, Dobroești, Dragomirești Vale, Glina, Gruiu, Jilava, Moara Vlasiei, Petrăchioaia, care însumează un număr estimat de 19.222 de imobile.

În același timp se derulează în localitățile Bra­gadiru, Brănești, Dom­nești, Măgurele, Mogo­șoaia, Petrăchioaia, Ștefă­neștii de Jos, Tunari, Vidra lucrări de inregistrare sistematică în baza unor contracte încheiate de comună din fonduri proprii, pentru un număr estimat de 79.030 imobile.

Dintre acestea, în acest moment, în etapa de afișare publică se află sectoare din comunele Ciolpani, Jilava, Brănești, Tunari totalizând 3.832 imobile, în etapa de soluționare a cererilor de rectificare/contestațiilor se află comuna Petrăchioaia, cu 120 de imobile, iar în etapa de verificare înainte de afișare publică se află Balotești, Bragadiru, Brănești, Ciorogârla, Mogoșoaia, Petrăchioaia, Ștefăneștii de Jos, Vidra, cu un total de 30.679 imobile.

În prezent, din totalul de 40 de UAT-uri din județul Ilfov, două (1 Decembrie și Copăceni) sunt cadastrate în proporție de sută la sută, iar în alte 23 de UAT-uri se desfășoară lucrări de înregistrare sistematică a imobilelor în cadrul PNCCF atât la nivel de UAT, cât și pe sectoare cadastrale.

Obiectivul principal al PNCCF este înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor (terenuri, clădiri și apartamente) din România în Sistemul integrat de cadastru și carte funciară.

Mai multe intormații referitoare la PNCCF sunt disponibile pe pagina web a Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate lmobiliară, www.ancpi.ro.