˜ Calea ferată până în aeroport mai așteaptă

”Deși pare un proiect care nu mai demarează, Magistrala 6 de metrou până la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni este un proiect matur, avansat, iar autoritățile lucrează la ultimele proceduri înainte de lansarea licitațiilor de lucrări”, potrivit HotNews.ro. În același timp, potrivit sursei citate, sunt căutate soluții ca investiția de peste un miliard de euro să fie susținută și din bani europeni, pe lângă fondurile de la buget și împrumutul de 320 de milioane de euro, de la japonezi.

Într-o potențială com­pe­tiție cu proiectul mult mai ieftin al ministerului Transporturilor de a prelungi actuala linie de cale ferată până în aeroport, oficialii de la metrou recunosc că nu există vreun plan în care M6 și calea ferată să se interconecteze în vreun fel.

 

Cât de aproape este M6 de începerea lucrărilor?

„Legătura rețelei de metrou a municipiului București cu Aeroportul Henri Coandă – Otopeni se află în stadiul de elaborare a documentației de atribuire a lucrărilor de structură“, se arată într-un răspuns oficial al Metrorex, la solicitarea HotNews.ro. Neoficial, însă, surse foarte apropiate situației au explicat pentru agenție că proiectul Magistralei 6 de metrou este unul matur (n.r. în stadiu avansat de pregătire), foarte aproape de o licitare a lucrărilor, încă din acest an. Mai mult, alte surse spun chiar că, pentru a fi gata la timp pentru Campionatul European de Fotbal din 2020, când București va găzdui trei meciuri pe Arena Națională, licitația pentru lucrări ar trebui să se lanseze cel târziu în luna martie.

 

Posibil fonduri europene nerambursabile?

Potrivit Metrorex, „valoarea totală a investiției (proiectare și execuție) este de 1.085 de milioane de euro, fără TVA. Finanțarea este asigurată din împrumut extern – aproximativ 320 de milioane de euro –  și diferența este acoperită de la bugetul de stat“. Metrorex face referire la împrumutul de la Guvernul Japoniei, prin JICA, de 41,87 miliarde de yeni, adică circa 320 de milioane de euro. Cu toate acestea, surse guvernamentale susțin pentru HotNews.ro că, în prezent, se caută o formulă astfel încât M6 să fie trecută și pe fonduri europene, în programul 2014 – 2020, astfel încât întreg proiectul să fie realizat printr-un mix de fonduri: împrumut – fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat.

Metrorex susține oficial că, „în funcție de bugetul alocat, finalizarea lucrărilor este estimată pentru cel de-al doilea trimestru al anului 2021“.

 

Magistrala 6 (M6) de metrou ar urma să aibă o lungime de 14,2 kilometri și 12 stații. Principalele puncte de interes aflate pe traseul liniei de metrou includ Gara de Nord, Gara Basarab, Romexpo, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Centrul Comercial Băneasa, Aeroportul „Henri Coandă“ Otopeni.