Miercuri, 17 aprilie, putem spune că a fost o zi fructuoasă pentru administrația comunei Ștefăneștii de Jos, Consiliul local și Primărie, laolaltă. Afirmăm aceasta, ca urmare a faptului că ședința de Consiliu local convocată cu scopul de a se analiza și aproba bugetul localității pentru anul 2019 a fost una constructivă, în care s-a discutat cu seriozitate și simț civic proiectele de viitor ale comunei, benefice pentru dezvoltarea și modernizarea acestei localități.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 449, ediția print
Așadar, consilierii locali au avut sarcina de a dezbate structura bugetului local și de a aproba 14 proiecte de hotărâre prezentate de conducerea Primăriei Ștefănești. În prima parte a întrunirii, secretarul primăriei, Andreea Gafton, a supus dezbaterii, pe comisii, cele 14 proiecte de hotărâri, iar primarul Robert Ștefan, administratorul public Vahe Hovakimyan, expertul tehnic Daniel Balea și expertul contabil Nicolae Ipate au adus precizări și au răspuns întrebărilor consilierilor, cu privire la unele proiecte.
Cu această ocazie, am remarcat îndeosebi atitudinea consilierilor din „opoziție”, care au lăsat deoparte orice rivalități politice și au pus pe primul loc interesele și necesitățile cetățenilor comunei, participând cu propuneri constructive la structurarea și aprobarea proiectului de buget.
Anul 2019, bogat în proiecte edilitare
Prin urmare, conform ordinii de zi, au fost analizate, în vederea aprobării, următoarele proiecte de hotărâri:
1. Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al Comunei Stefăneştii de Jos pentru anul 2019;
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Modernizare Școala Gimnazială Nr.1, Școala Mică, Corpul C1, în Comuna Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov”;
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Modernizare și Consolidare Scoala Gimnazială Nr.1, Școala Mare, Corpul C1, C2, C3, în Comuna Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov”;
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Modernizare străzi în comuna Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov”;
5. Proiect de hotărâre privind aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Reparații carosabil, amenajare parcări și trotuare pe strada Fagăraș, în comuna Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov”;
6. Proiect de hotărâre privind aprobarea valorii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Modernizare infrastructură rutieră pe strada Castanului, în Comuna Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov”;
7. Proiect de hotărâre privind aprobarea administrării, întreținerii, reparației și dotării parcurilor din Comuna Ștefăneștii de Jos;
8. Proiect de hotărâre privind aprobarea punctelor de pe ordinea de zi a AGA ADITPBI și acordarea de mandat special Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov;
9. Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului de cheltuieli pentru Școala Gimnazială nr. 1 Ștefăneștii de Jos, pentru anul 2019;
10. Proiect de hotărâre privind adoptarea și aprobarea Strategiei de reorganizare și Planul de management pentru Societatea Gospodărie Ștefănești SRL;
11. Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului de venituri și cheltuieli pentru Societatea Gospodărie Ștefănești SRL pe anul 2019;
12. Proiect de hotărâre privind adoptarea și aprobarea tarifelor pentru activitățile prestate de Societatea Gospodărie Ștefănești SRL către populație și agenții economici.
13. Proiect de hotărâre privind aprobarea organizării evenimentului „Tărâmul Copiilor”, cu ocazia zilei de 1 Iunie, și a cheltuielilor ocazionate de acest eveniment;
14. Proiect de hotărâre privind propunerea de evaluare a performanțelor profesionale ale secretarului comunei Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov – doamna Gafton Corina Andreea, pentru perioada 16.10.2018 – 31.12.2018.
Bugetul total, peste 54 de milioane de lei
Despre sumele alocate la bugetul pentru anul 2019, a făcut precizări administratorul public Vahe Hovakimyan.
„Proiectul de venituri și cheltuieli pe anul 2019 a fost gândit și structurat să fie unul echilibrat și clădit pe nevoile de dezvoltare ale comunei. Bugetul are o valoare de 54,362 de milioane de lei, din care pentru partea de funcționare a structurilor primărie au fost alocate 26,357 milioane de lei, iar pentru investiții și dezvoltare – 28 de milioane de lei. Acest buget a fost alcătuit și din excedentul bugetar de 27,350 de milioane de lei, o valoare egală cu bugetul local al comunei pe o perioadă de un an, astfel că excedentul acoperă secțiunea de dezvoltare și investiții. Pe lista de investiții avem însumate 68,776 milioane de lei, în credite de angajament, aceste credite însemnând faptul că ne angajăm să facem investițiile respective, dar asta nu înseamnă că le și terminăm anul acesta, de aceea suma este mai mare decât bugetul. Din această sumă, în 2019 vor fi angajate 28 de milioane. Când se prevăd credite de angajament într-un buget de venituri și cheltuieli (BVC), înseamnă că noi putem să lansăm proceduri multianuale”, le-a explicat celor prezenți administratorul public.
„În această sumă (pentru investiții – n.r.) sunt cuprinși și banii primiți de la CJ Ilfov și, totodată, avem intenția de a mai realiza o asociere cu Consiliul Județean pentru proiectul de consolidare și supraetajare care privește Școala Mare, deoarece a crescut numărul de elevi, iar spațiile de învățământ sunt insuficiente”, a adăugat primarul Robert Ștefan.
Școlile din comună, extinse și modernizate
Expertul Daniel Balea a dat explicații cu privire la punctele 2 și 3 ale ordinii de zi, care au în vedere modernizarea Corpului C1 – Școala Mică și a Corpurilor C1, C2,și C3 – Școala Mare.
„Modernizarea Școlii Mici va consta în reabilitarea termică, se va reface partea de învelitori, precum și în lucrări interioare la structură, hidroizolație, schimbarea geamurilor termopan, se va monta gresie și faianță noi și un sistem de alarmare în caz de incendiu, se va efectua reabilitarea instalațiilor electrice și sanitare, precum și în achiziționarea de mobilier și dotări noi. În prezent, proiectul se află în faza DALI (Documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie – n.r.).
La Școala Mare, cea mai importantă lucrare o reprezintă supraetajarea, prin construirea a încă unui nivel, pentru suplimentarea numărului de clase. Acest lucru presupune consolidarea structurii de rezistență și construirea unor scări de acces, refacerea învelitorii, refacerea instalațiilor electrice, sanitare și termice. Se vor construi rampe speciale pentru elevii cu dizabilități, se va realiza o nouă împrejmuire a unității de învățământ, se vor aduce dotări noi pentru laboratoarele de specialitate și cel de informatică. Pentru autorizarea ISU, se vor monta senzori de fum și hidranți interiori și exteriori”, a precizat acesta.
„La început de mandat, am fost cu dvs., consilierii locali, și ați văzut în ce stare necorespunzătoare sunt școlile, am făcut câteva îmbunătățiri, dar trebuie mai mult. Vrem ca totul să fie în standardele legale actuale. Lucrăm la proiectul acesta de 2 ani de zile, este un proiect foarte serios, care va îndeplini toate normele tehnologice. De asemenea, avem în plan și construirea unei săli de sport multifuncțională la Școala Mare, unde să putem organiza diferite evenimente, pentru că, iată, într-o comună atât de mare nu avem un spațiu în care să desfășurăm astfel de activități. Până și Petrăchioaia ne-a luat-o înainte! Și acolo există o sală de evenimente, un centru cultural unde oamenii desfășoară anumite activități… După cum vedeți, lucrurile sunt foarte serioase, lucrăm la aceste proiecte încă din data de 3 ianuarie, lucrăm deseori peste program, ajungem acasă la 9-10 noaptea, și vreau să vă spun că facem toate acestea pentru viitorul copiilor noștri, al comunei noastre și al cetățenilor ei. Există transparență totală. Ori de câte ori doriți, puteți să vă interesați cu privire la proiectele noastre, vă răspundem cu mare drag, iar tot ce va trece prin Consiliul local se va afișa, pentru că nu-mi mai doresc să existe suspiciuni, anumite dezinformări vizavi de munca noastră din Primărie”, a subliniat primarul Robert Ștefan.
Infrastructura rutieră va fi reabilitată și modernizată
Proiectul de la punctul 4, are în vedere modernizarea unui număr de 20 de străzi din comună, care vor intra într-un program de reparații, potrivit lui Daniel Balea. Acestea sunt asfaltate, dar, în lipsa lucrărilor de întreținere de mai bine de 10 ani, s-au degradat. Este vorba de străzile Bicazului, Bisericii, Borangicului, Căprioarei, Cernei, Doinei, Dornei, Dumbravei, Făgetului, Fragilor, Livezeni, Mimozelor, Stufului, Stupilor, Tg. Jiu, Violetelor, Zmeurei, Zorilor, Intr. Zorilor și Reșița.
În aceeași categorie se înscrie și proiectul de la punctul 5, de modernizare în întregime a străzii Făgăraș, de la un capăt la celălalt. Lucrările vor cuprinde în principal amenjarea de locuri de parcare și trotuare, lărgirea străzii cu cel puțin 50 cm, asfaltare, sistematizare rutieră și semnalizare corespunzătoare, accesuri la proprietăți, branșamente la canalizarea menajeră și rețele de colectare a apelor pluviale pe ambele părți, cu canale tip Geiger, ape care vor fi deversate în Balta Pasărea, după ce vor trece prin 3 stații de separatoare de hidrocarburi. De asemenea, strada va fi amenajată și din punct de vedere peisagistic, iar cablurile de pe stâlpi vor fi introduse în subteran. „Va fi bulevardul comunei Ștefănești!”, a punctat edilul comunei.
Cel de-al 6-lea punct al ordinii de zi a avut ca subiect proiectul privind tot modernizarea infrastructurii rutiere, de data aceasta, pe str. Castanului, care prevede lucrări de asfaltare și de preluare a apelor pluviale, iar lucrările vor fi finanțate prin PNDL.
Gospodăria locală, în reorganizare și dezvoltare
Un alt proiect interesant este cel care are în vedere restructurarea Societății „Gospodărie” Ștefănești SRL, precum și aprobarea planului de management, având în vedere că la conducerea societății a fost numit un director nou, prin concurs, în persoana lui Artur Nazarian.
„Vrem să înființăm și un serviciu de salubritate, unde să lucreze cetățeni ai comunei, să achiziționăm două autogunoiere noi, ca să nu mai depindem de anumite societăți, iar ridicarea gunoiului să fie subvenționată de primărie, ca cetățenii să nu se mai ducă cu căruța să arunce gunoiul te miri pe unde. Totodată, vreau să înființăm linii interne de transport de persoane, cu autobuze electrice, care să asigure accesul locuitorilor la drumul județean, la stațiile STB, având în vedere că și în comuna Ștefănești, cât de curând, vom avea transportul asigurat de societatea din București, sau să-i transporte către locurile de muncă și la școală. Totodată, vreau să mai cumpărăm un microbuz pentru că transport școlar, pentru că cel existent nu face față la numărul mare de elevi.
Mai mult, eu doresc să ieșim parțial din asocierea cu Eco ApaVol și apoi, în asociere cu CJ Ilfov, să realizăm noi rețeaua de apă, canalizarea menajeră și pe cea pluvială, lucru pentru care vom fora un puț în Boltaș și o stație de epurare pe str. Stufului. Mi-am propus, de altfel, să înființăm cât mai multe servicii comunale, în care să angajăm oameni din comună și să reușim să ne gospodărim singuri, fără să mai externalizăm astfel de servicii”, a spus Robert Ștefan.
În continuare, a fost analizat și proiectul privind adoptarea și aprobarea tarifelor pentru activitățile prestate de Societatea ”Gospodărie” Ștefănești SRL către populație și agenții economici.
Cu această ocazie, administratorul public al comunei a anunțat că a fost elaborată o strategie de dezvoltare a societății de gospodărie, pe o perioadă de 5 ani. El a mai precizat că unele tarife se vor modifica, creșterea acestora fiind în jur de 20%.
Au fost adoptate toate proiectele de hotărâre
În partea a doua a întrunirii, prezidată de președintele de ședință Ionel Chiru, s-a trecut la adoptarea proiectelor de hotărâre analizate. Din cele 14 proiecte, 13 dintre acestea au fost votate de consilieri în unanimitate, cu excepția ultimului, unde au existat 2 abțineri. A fost, totodată, constată absența celor doi consilieri reprezentați ai ALDE.
La punctul „Diverse”, a fost luată în discuție și apoi votată solicitarea Societății Warehouse de Pauw România de modificare parțială a traseelor drumurilor de exploatare DE327 și DE305, ca urmare a înființării, pe două terenuri aflate în intravilanul comunei, a unui parc logistic. Solicitarea a primit aprobarea din partea consilierilor, în unanimitate.