După mai bine de 10 ani de la primele promisiuni, primul sens giratoriu suspendat de pe Centura Capitalei
”La momentul deblocării lucrărilor de la pasajul Domnești, din anul 2020, de către noi, echipa liberală din Ilfov, puțini credeau în obiectivul pe care ni l-am setat cu privire la realizarea și finalizarea acestei lucrări. Doi ani mai târziu, am demonstrat și demonstrăm în continuare ce înseamnă administrația liberală. Am reușit, iar pasajul Domnești a fost dat în trafic astăzi!”, a spus Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, cel care a anunțat, la preluarea mandatului, la sfârșitul anului 2019, deblocarea lucrărilor la pasajul Domnești și continuarea celor începute sau demararea unora noi, la alte patru pasaje de pe actuala Centură a Capitalei. Și, așa cum a promis atunci, săptămânal, Irinel Scrioșteanu s-a aflat pe șantierele lucrărilor, a urmărit și comunicat stadiul acestora, și ne-a surprins plăcut atunci când pasajul Mogoșoaia a fost dat în trafic, înainte de termen, pe 30 septembrie 2021. Spre exemplu, pe 2 noiembrie 2022, Scrioșteanu anunța bucuros începerea ”numărătorii inverse” pentru inaugurarea pasajului Domnești. ”În cursul serii trecute, s-a efectuat testarea sistemului de iluminat public în toate zonele pasajului, rampe și girația suspendată, unde au fost montați în total 256 stâlpi. Sistemul de iluminat public este dotat cu: telegestiune, permițând astfel reglarea intensității luminii în funcție de trafic și lămpi LED, care vor consuma în total maximum 22 kw/h. De acum, este mai ușor să se lucreze în timpul nopții, pentru finalizarea lucrărilor și pregătirea pentru darea în trafic”, spunea Scrioșteanu.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 626, ediția print
Așadar, pasajul Domnești a fost finalizat și deschis traficului rutier, iar pentru primăvara anului viitor, pentru că ne-a dovedit că promisiunile trebuie și pot să fie respectate, deja avem certitudinea că, așa cum a anunțat oficialul de la Transporturi, vor fi finalizate și date în trafic și pasajele Olteniței – Popești-Leordeni și Berceni. ”Până atunci, în cursul lunii viitoare vor începe lucrările dintre Autostrada A1 și pasajul Domnești, acum fiind în curs de autorizare la patru benzi și lucrăm și la proiectarea de la pasajul Domnești până la Jilava, în așa fel încât toată această zonă să fie rezolvată din punct de vedere al conflictului din traficul de tranzit și traficul local”, a mai explicat Irinel Scrioșteanu.
”La doi ani de la reînceperea lucrărilor, care au fost o lungă perioadă de timp blocate în proceduri, după cum bine știți, așteptarea a luat sfârșit. Mai întâi, vreau să mulțumesc tuturor celor care au contribuit la finalizarea acestui proiect, în mod special președintelui Consiliului Județean Ilfov, Hubert Thuma, pentru sprijinul oferit, vicepreședintelui CJ Ilfov, Ștefan Rădulescu, directorului CNAIR, Cristian Pistol, primarilor localităților Domnești – Ghiță Adrian, Bragadiru – Gabriel Lupulescu, Clinceni – Adrian Budeanu și Sectorului 6 – Ciprian Ciucu, inginerilor, echipelor de muncitori, colegilor de la Ministerul Transporturilor și CNAIR. Mulțumiri speciale și antreprenorului Tracon pentru curaj, asumare și perseverență, dar și vouă, cetățenilor, pentru răbdare! În anul 2020, la reluarea lucrărilor, am promis că voi fi prezent pe șantier în fiecare miercuri și că în doi ani vom finaliza proiectul. Am promis și că vom schimba abordarea față de această lucrare și asta am făcut! Cum spuneam, am format echipă cu Consiliul Județean Ilfov, cu antreprenorul și cu autoritățile locale, reușind astfel prin bună colaborare să rezolvăm toate impedimentele apărute. Pasajul Domnești este primul giratoriu suspendat de pe Centura Capitalei și una dintre cele cinci lucrări de infrastructură rutieră de tip pasaj existente pe DNCB. Reamintesc și faptul că este cel de-al doilea pasaj rutier dat în trafic, primul fiind pasajul Mogoșoaia, finalizat cu 7 luni mai devreme decât termenul stabilit”, a mai spus secretarul de stat.
Așadar, vinerea trecută, la prânz, pe o ploaie mocănească aducătoare de noroc, circulaţia pe pasajul Domneşti a fost deschisă participanților la traficul rutier, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a apreciat momentul drept unul ”aşteptat de ani de zile, atât de cei care locuiesc în zonă, cât şi de cei care tranzitează Centura Capitalei”. ”Prin deschiderea circulaţiei pe acest pasaj, este eliminat un punct de blocaj care, mulţi ani, a provocat disconfortul celor din trafic din cauza intersectării la nivel a Centurii Bucureşti. După deschiderea circulaţiei inclusiv pe pasajele Berceni şi Olteniţei, ambuteiajele din traficul rutier în zona de sud a Bucureştiului vor fi eliminate”, a explicat ministrul Transporturilor.
O investiție de peste 90 de milioane de lei
Darea în trafic a pasajului Domnești s-a realizat înaintea termenului anunțat inițial pentru 15 noiembrie 2022, după ce, potrivit directorului general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, verificările au fost finalizate de Comisia de recepţie, rămânând doar de întocmit ultimele documente necesare deschiderii traficului rutier. ”Anul viitor trebuie să fie finalizate lucrările și la celelalte două pasaje de la Olteniței și Berceni, astfel încât traficul pe Centura actuală a capitalei să se desfășoare decent până la finalizarea integrală a A0”, a completat Cristian Pistol.
Pasajul suprateran Domneşti are o lungime de 0,536 kilometri, iar lucrările au fost finanţate prin POIM, fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014 – 2020, cu valoarea de 91,552 milioane de lei, fără TVA. Antreprenorul desemnat să realizeze acest proiect a fost Asocierea SC Straco Group SRL – SC Comnord SA – SC Specialist Consulting SRL. ”Având în vedere că liderul Asocierii, SC Straco Grup SRL, a intrat în procedură de insolvenţă şi neavând capacitatea financiară pentru continuarea lucrărilor, s-a găsit o soluţie de includere a unui subantreprenor care, în luna decembrie 2020, a preluat lucrările asumându-şi finalizarea pasajului Domneşti. Vreau să mulțumesc companiilor Tracon și Vertatel, care au preluat, așadar, lucrările, după ce Straco a intrat în insolvență și au reușit să le finalizeze. Fară aceste două companii nu am fi putut vorbi astăzi despre deschiderea circulației pe pasajul Domnești”, a mai spus directorul CNAIR, referindu-se la investiția configurată sub formă de sens giratoriu suspendat, amplasată la intersecţia dintre Str. Prelungirea Ghencea – DJ 602 şi Centura Bucureşti.
Moment istoric pentru domneșteni
”Dragii mei domneșteni,
Vă spun sincer, vă las aceste rânduri cu lacrimi în ochi de fericire! După mai bine de 30 ani, ne aflăm astăzi într-un moment istoric, pot spune, și mult așteptat de comunitatea noastră: finalizarea pasajului Domnești. De astăzi, s-a deschis circulația pe acest pasaj, cu bunăvoința Domnului. El ne-a ajutat și ne-a scos în cale oamenii potriviți care au făcut posibil acest lucru: președintele Consiliului Județean Ilfov, Hubert Thuma și Irinel Scriooșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Doi oameni cărora vreau să le mulțumesc pentru deblocarea lucrărilor și pentru implicarea în toate proiectele pe care le-au pornit în județul nostru.
Stimați domni, vă mulțumesc, de asemenea, în numele tuturor domneștenilor, pentru colaborarea excelentă, pentru determinarea de a finaliza acest pasaj și pentru normalitate. De asemenea, doresc să mulțumesc și constructorului pentru buna mobilizare și pentru respectarea termenului asumat. Dumnezeu să vă răsplătească pe toți!”, a transmis emoționat primarul localității Domnești, Adrian Ghiță.
Un câștig pentru oameni!
”Noul pasaj de la Domnești este o componentă importantă pentru infrastructura rutieră din regiunea metropolitană București-Ilfov, un câștig pentru oameni. S-au investit peste 90 de milioane de lei fără TVA, din fonduri externe nerambursabile. Astfel de proiecte facilitează mobilitatea ilfovenilor, siguranța în trafic, iar poluarea se reduce odată cu scăderea timpilor de deplasare. Împreună dezvoltăm infrastructura rutieră din Ilfov!”, a transmis și Ștefan Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului Județean Ilfov.
Util, după deschiderea pasajului
”Imediat după ce a fost dat în trafic pasajul Domnești, au început lucrările de închidere și desființare a trecerii la nivel cu calea ferată, păstrându-se, momentan, ca restricție, circulația pe o singură bandă pe sens pe Centura Capitalei. Aceste lucrări de dezafectare a trecerii la nivel cu calea ferată și închidere a parapetului median cu DNCB vor dura maximum 2 săptămâni.
De ce a fost necesară desființarea trecerii la nivel cu calea ferată?
Pentru eliminarea conflictului de trafic care afecta fluxul principal desfășurat pe DNCB, dar foarte important, pentru că trebuie să începem pregătirea implementării proiectului privind trenul metropolitan, proiect care presupune intersectarea a cât mai puține, spre deloc, fluxuri rutier-feroviare. În acest sens, la coborârea din giratoriul suspendat spre A1, este prevăzut un spațiu special pentru o viitoare stație CF care va avea rol intermodal atât cu tramvaiul, care ar trebui să vină dinspre Prelungirea Ghencea, precum și cu autobuzele care circulă spre și dinspre Ilfov.
Cum traversăm calea ferată dinspre Domnești spre București sau invers?
Trecerile la nivel se desființează complet și, astfel, tot traficul rutier între Domnești – București și București – Domnești se desfășoară exclusiv pe giratoriul suspendat, nemaiexistând niciun conflict de trafic între DNCB, Ilfov și București.
Cum accesez Centura Capitalei dinspre București sau Ilfov?
Fie că veniți dinspre București sau Ilfov, pentru a accesa Centura Capitalei se folosește exclusiv giratoriul suspendat, prin urcarea/coborârea bretelelor pasajului. La fel și invers, pentru accesarea dinspre DNCB a județului Ilfov sau București, se folosesc exclusiv bretelele de ieșire ale pasajului, ceea ce presupune urcarea în sensul giratoriu suspendat și apoi părăsirea lui.
Ce se întâmplă cu Centura Capitalei în zona pasajului?
DNCB rămâne flux continuu de trafic pe sub pasaj, desfășurat la 4 benzi (2 benzi pe sens).
Pietonii pot traversa pasajul?
Sensul giratoriu suspendat este prevăzut cu câte o scară de acces pentru pietoni la ambele capete din zonele București și Domnești, iar pe toată zona pasajului există pasarelă pietonală, inclusiv treceri de pietoni sus, pe giratoriu.
Pot folosi aplicații de navigație GPS?
Da, aplicațiile de navigație GPS (Waze, de exemplu), au preluat deja deschiderea pasajului și circulația traficului rutier”, a explicat a doua zi de la darea în trafic a pasajului Domnești, Irinel Scrioșteanu.