De joi, 13 iulie, comuna Brănești, dar și județul Ilfov, s-au „îmbogățit” cu o nouă unitate de intervenții în caz de urgență, mai exact, în caz de incendii și accidente. Noul sediu al acestei subunități, înființat și construit la inițiativa și cu sprijinul financiar al Primăriei Brănești, a fost inaugurat în cadrul unei ceremonii ample, la care au participat șeful Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, secretarul de stat Raed Arafat, col. Daniel-Marian Dagne, inspector general al IGSU și inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii” București-Ilfov, col. Flaviu-Dorel Chiscop.
Articol apărut în nr. 360 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Alături de cei doi reprezentanți ai conducerii celor două structuri pentru situații de urgență, pe platoul din fața clădirii noii subunități de pompieri au mai fost prezenți la ceremonie și prefectul județului Ilfov, Cristian Ghincea, vicepreședintele CJ Ilfov, Rizia Tudorache, managerul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, Alis Grasu, primarul comunei Brănești, Niculae Cismaru – principalul inițiator al acestei investiții, viceprimarul Cornel Stancu, secretarul primăriei din comună, Mariana Vasile, membrii Consiliului Local, primarul comunei Cernica, Gelu Apostol și viceprimarul Florin Vasile, primarul comunei Grădiștea, Mihail Toma, alături de mulți alți invitați la acest eveniment.
Festivitatea a debutat cu un ceremonial militar. Garda de onoare comandată de col. Orlando Șchiopu, prim-adjunct al inspectorului-șef ISU București –Ilfov, a dat onorul secretarului de stat Raed Arafat, care i-a salutat pe militarii prezenți. Apoi, după intonarea Imnului de Stat, un sobor de preoți a oficiat o scurtă slujbă de binecuvântare și sfințire a sediului care va adăposti Grupul de Intervenție nr. 3, din cadrul Detașamentului de Pompieri Morarilor.
Peste 24.000 de cetățeni vor fi protejați de noua subunitate
Inspectorul-șef al ISU „Dealul Spirii” București-Ilfov, col. Flaviu-Dorel Chiscop, a dat apoi citire ordinului pe unitate cu privire la „operaționalizarea punctului de lucru” din comuna Brănești și a razei de activitate a acestei subunități. Col. Chiscop a arătat că înființarea acestei subunități va reduce semnificativ timpul de răspuns într-o zonă în care locuiesc peste 24.000 de persoane și va acoperi o suprafață de circa 200 kmp. „Operaționalizarea punctului de lucru s-a fundamentat pe analiza de riscuri și vulnerabilități specifice, generate de extinderea demografică și industrială, precum și suprafața împădurită de peste 5.000 ha, aparținând Ocolului Silvic Brănești. Începând de astăzi, această comunitate va avea asigurată o intervenție promptă a pompierilor, fie că este vorba de incendii, urgențe medicale, accidente rutiere, inundații sau alte evenimente care să le pună viața sau bunurile oamenilor în pericol. Adresez mulțumiri Primăriei și Consiliului Local Brănești pentru realizarea acestei subunități cu standarde ridicate, adaptate nevoilor actuale și celor de perspectivă”, a subliniat inspectorul-șef al ISU București-Ilfov.
O investiție de peste 1,5 milioane de lei
În continuare, a luat cuvântul primarul comunei Brănești, Niculae Cismaru, principalul „artizan” al acestei realizări benefice pentru locuitorii din această localitate, dar și pentru cei din localitățile învecinate, inclusiv din județul Călărași.
„Această investiție a fost realizată de Primăria Brănești și Consiliul Local. Valoarea ei este de 1.569.000 de lei. Doresc să mulțumesc conducerii Ministerului de Interne, în special secretarului de stat, domnului Raed Arafat, conducerii IGSU și ISU „Dealu Spirii” București-Ilfov pentru deschiderea pe care au avut-o la realizarea acestui obiectiv. Mulțumesc, de asemenea, dlui. col. Irinel Precup pentru îndrumările acordate pentru realizarea acestui obiectiv și nu în ultimul rând dlui. lt. col. Andrei Augustin, comandantul Grupului de Intervenție nr. 3, care s-a implicat activ în vederea realizării și preluării obiectivului. Consiliul Local Brănești a considerat oportună această investiție, având în vedere că populația comunei este de 10.000 de locuitori. Suntem singura comună din România cu 4 licee, în care învață peste 2.000 de elevi. Iar zona industrială a comunei este într-o continuă dezvoltare. Aici, în acest moment, lucrează peste 1.500 de oameni. Înființarea acestei subunități va diminua timpul de intervenție la evenimentele nedorite, precum și pentru salvarea vieților omenești și bunurilor populației, nu numai în localitatea noastră, ci și în cele învecinate. Vreau să asigur conducerea ISU că ne vom implica activ în tot ce privește buna funcționare a subunității de pompieri. Mulțumesc tuturor celor prezenți, proiectantului, constructorului și le doresc pompierilor din România cât mai puține intervenții! Așa să ne ajute Dumnezeu!”, a spus primarul Niculae Cismaru.
„Născuți” sub cifra 7
Prefectul județului Ilfov, Cristian Ghincea: „Îmi aducă aminte că, aproape toți copiii mici își doresc, la un moment dat, să se facă pompieri. Cu timpul, însă, acest curaj mai dispare… cu excepția voastră! Voi ați avut curajul să îmbrățișați această nobilă meserie. V-am văzut în acțiuni dificile, la Clinceni, la Chitila, la Balotești, Dragomirești, oare unde nu am fost martor la intervențiile voastre? Mă bucură această investiție, acest nou punct de lucru, care îmi dă speranță în viitor. Și ca să fiu puțin mistic, aș putea spune că v-ați născut sub oblăduirea cifrei 7, cifră sfântă, cifra lui Dumnezeu, pentru că dacă veți aduna fiecare cifră a datei de astăzi – 13.07.2017 veți vedea că rezultatul este numărul 21, de trei ori cifra sacră 7!”, a subliniat prefectul de Ilfov.
Încă 23 de puncte de lucru, în viitor
La rândul său, inspectorul general al IGSU, col. Daniel-Marian Dragne a precizat, în cuvântul său, că punctul de lucru care a fost inaugurat pe 13 iulie face parte dintr-un proiect mai amplu, care își propune înființare a unui număr total de 23 de astfel de subunități. „Ne dorim continuarea acestui drum cu ajutorul administrațiilor locale și al administrației centrale astfel încât să asigurăm servicii de calitate pentru cetățeni și, în același timp, un grad sporit de siguranță. Mulțumesc colegilor de la ISU București-Ilfov și, în mod special, domnului primar pentru abordarea pragmatică pe care au avut-o în construirea acestui punct de lucru”, a spus inspectorul general IGSU.
Este important ca salvatorii să se afle în preajma comunităților
Ultima alocuțiune i-a aparținut dr. Raed Arafat, secretar de stat în cadrul MAI. „Pot spune că pentru mine aceasta este o zi foarte importantă, pentru că am mai făcut un pas mai aproape de cei care au nevoie de noi. (…) Înțeleg foarte bine ceea ce înseamnă pentru o comunitate să aibă salvatorii, cel puțin sub forma unui punct de lucru al pompierilor, în preajma lor, să ajungă repede să poată interveni când lucrurile sunt la început. Pentru că, așa cum spun pompierii, în primele trei minute un incendiu îl stingi cu un pahar cu apă, după care îți trebuie 5 mașini de pompieri să faci acest lucru, dacă trec 10-15 minute. Să nu mai vorbim despre cazurile medicale, atunci când pentru un stop cardiac sosirea voastră în primele minute poate însemna diferența dintre viață și moarte. Cert este că nu putem asista la înființarea unor astfel de puncte de lucru dacă nu există colaborare între structurile MAI, autoritățile județene și cele locale. Aici putem spune că asistăm la un exemplu demn de urmat al unei astfel de colaborări din partea primăriei comunei Brănești și a Consiliului Local. M-am uitat pe hartă să văd ce înseamnă acest punct de lucru, din punct de vedere al timpului de reacție. Nu pot decât să vă felicit și apelez la toți, la dezvoltatorii de cartiere mari care au apărut în Ilfov, să copieze acest model, să vină în sprijinul pompierilor, ca pompierii să vină în sprijinul lor. Nu costă mult o astfel de locație prin care să dai posibilitatea pompierilor să fie aproape de cei care ar putea avea nevoie, oricând, de salvare. Pentru că, din punctul de vedere al numărului de unități de pompieri, suntem foarte mult în urmă”, a precizat Raed Arafat.
Structura clădirii subunității ISU din Brănești
Punctul de lucru din Brănești a fost amenajat în spațiul fostei brutării comunale, iar o parte din vechea clădire a fost refolosită în acest scop. O echipă de specialiști, sub coordonarea arhitectului Răzvan Cristian Roșu, a realizat proiectarea acestui sediu, pentru ca el să corespundă necesităților activității specifice ale pompierilor ISU. „Noua construcție cuprinde acum un garaj pentru 4 autospeciale, dintre care 2 pentru intervenții medicale de urgență. Există și un punct de comandă, un spațiu de recreere, dormitoare, bucătărie și sală de mese, grupuri sanitare, o sală și un teren de sport destinat activităților de menținere a formei fizice a membrilor echipajelor de intervenție, totul la cele mai înalte standarde. Pot spune fără să greșesc că acest punct de lucru este unic din punct de vedere al amenajărilor realizate, cel puțin în zona București-Ilfov!”, ne-a precizat arh. Răzvan Roșu.
Dotările și aria de intervenție a Grupului de Intervenție nr. 3
Potrivit ordinului pe unitate al inspectorului-șef al ISU „Dealul Spirii” București-Ilfov, Punctul de lucru Brănești va avea în dotare următoarea tehnică de intervenție:
⇐ 1 autospecială de stingere cu apă și spumă;
⇐ 1 ambulanță SMURD tip B;
⇐ 1 camion pentru intervenție;
⇐ 1 otopompă remorcabilă pentru intervenții la inundații.
Totodată, echipajele specializate ale Grupului de Intervenție nr. 3 vor asigura intervenția în situații de urgență în următoarele localități:
⇐ Satele Brănești, Islaz, Pasărea și Vadul Anei, din comuna Brănești, jud. Ilfov;
⇐ Satele Piteasca și Cozieni, din comuna Găneasa, jud. Ilfov;
⇐ Orașul Fundulea și satul Gostilele, din jud. Călărași;
⇐ Satele Belciugatele, Măriuța, Cojești, Cândeasca, Mataraua, din comuna Belciugatele, jud. Călărași.