@ Străzile sunt în plin proces de modernizare @˜ Se ia în calcul și posibilitatea deschiderii unor noi căi de acces în zonele aglomerate

Primăria Chiajna a monitorizat traficul rutier din comună, verificând cele mai aglomerate căi de acces și cele mai aglomerate intersecții din localitate. Conform valorilor de trafic înregistrate de specialiștii în managementul traficului, s-a ajuns la concluzia că 60% dintre autovehiculele care circulă prin comună se află de fapt în tranzit.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 612, ediția print

Primăria Chiajna se străduiește să rezolve problemele de trafic din comună, prin intermediul unui studiu de trafic care să ofere soluţii concrete, cât şi prin investiţii menite să modernizeze infrastructura rutieră.

Primarul comunei Chiajna, Mircea Minea, a precizat că problema traficului din Chiajna este una cunoscută, cât se poate de complexă, astfel că trebuie implementate urgent soluții care să ajute la fluidizarea căilor rutiere, având în vedere că multe dintre acestea sunt practic blocate, în special dimineața și seara.

Pentru a avea o imagine de ansamblu, cât mai bună, referitoare la valorile de trafic din comună și pentru a putea da soluţiile cele mai eficiente pentru fluidizarea traficului, în anumite intersecţii, administrația a efectuat un studiu de trafic care a evidențiat necesitatea implementării a două măsuri esențiale: străzi cu sens unic și evident, reabilitarea străzilor din localitate.

Potrivit primarului Mircea Minea, specialiștii au propus, după efectuarea studiului de trafic, introducerea unor noi sensuri pe un număr de 17 străzi. ”Aveam nevoie de un studiu de trafic pentru că așa cum se observă, comuna Chiajna este foarte aglomerată, iar specialiștii primăriei au considerat că este necesar să știm dacă ceea ce avem în momentul acesta, în privința organizării rutiere la noi în localitate, este eficient, adică să verificăm dacă  străzile cu sensuri unice create în trecut mai ajută la fluidizarea traficului sau nu. Am avut unele străzi cu sensuri unice care nu aveau un trafic foarte mare. Acum, pe aceste căi rutiere se înregistrează valori de trafic foarte ridicate. Ne-am gândit atunci că poate soluțiile prezente nu sunt eficiente și trebuie să refacem toată această structură”, a explicat primarul Mircea Minea.

În urma studiului de trafic, specialiștii în managementul traficului au oferit niște repere. Din păcate însă, poziția geografică a comunei Chiajna, între București și Centură, nu avantajează localitatea din punctul de vedere al traficului. Din contră, este principalul motiv care duce la blocajele zilnice pe care le reclamă șoferii nervoși că sunt obligați să stea minute în șir în trafic, mai ales în perioadele de vârf, dimineața și seara.

Principala problemă este generată de faptul că Centura Capitalei s-a dezvoltat pe partea industrială foarte mult și implicit traficul rutier, motiv pentru care tot tranzitul dinspre Bulevardul Iuliu Maniu, din sectorul 6, se face prin comuna Chiajna.

”Ca idee, în comună, autovehiculele aflate în tranzit reprezintă 60% din totalul valorilor de trafic. După ce specialiștii au monitorizat valorile de trafic prin intermediul unor camere video de supraveghere amplasate la fiecare intrare – ieșire din comună, s-au oferit niște repere despre modul în care ar trebui schimbate sensurile unice, astfel încât să nu mai fie blocaje pe anumite intersecții și să se poată circula cât de cât în liniște. Au fost și foarte multe sesizări din partea cetățenilor, care acuză faptul că în anumite zone autoturismele, practic, nu pot ieși din comună, mai ales dimineața, când toată lumea pleacă la serviciu, iar copiii trebuie duși la școală”, a explicat primarul.

Potrivit edilului, schim­bările propuse prin studiul de trafic au fost trimise spre analiză Inspectoratului Județean de Poliție Ilfov. ”Așteptăm avizările și dacă sunt de acord cu măsurile propuse de noi, având în vedere că și IJP Ilfov ne-a oferit, la rândul său, unele sugestii legate de reorganizarea circulației în anumite intersecții care trebuie remodelate, unele fiind foarte late, motiv pentru care, conducătorii auto efectuează dublări sau chiar triplări la cozile de acces în intersecție,  pentru a trece mai repede, iar de aici apar numeroase incidente”, a spus primarul.

În orice caz, modificările nu vor fi efectuate brusc. Intenția admi­nistrației din Chiajna este de a implementa sensuri unice, într-o primă etapă, începând cu luna septembrie, când începe noul an școlar, pe două străzi. Primul pas va fi introducerea sensurilor unice la extremitatea de la linia de centură. Este vorba despre străzile Ștefan cel Mare și 9 Mai, care sunt la rândul lor traversate de alte două străzi cu dublu sens. În total, specialiștii au propus introducerea sensurilor unice pe un număr de 17 străzi. Soluțiile sunt analizate cu foarte multă atenție, deoarece există mai multe zone unde regândirea modului de gestionare a căilor de acces nu depinde doar de administrația din Chiajna. De exemplu, bulevardul Iuliu Maniu, fiind extrem de aglomerat aproape permanent, face ca numeroși șoferi să migreze prin Chiajna, iar Centura are două sensuri giratorii, care nu sunt bine organizate și ar trebui modificate. ”Zona de la Chitila – Rudeni spre Chiajna nu a fost recepționată, așadar studiul de trafic a evidențiat faptul că există și aceste puncte aglomerate despre care se știe și care trebuie rezolvate cât mai rapid, prin modificări menite să permită fluidizarea traficului”, a spus primarul.

Modernizarea  infrastructurii rutiere vine în susținerea soluțiilor sugerate de studiul de trafic

Specialiștii nu se așteaptă însă ca fluidizarea traficului în comuna Chiajna să fie doar o consecință a introducerii unor sensuri unice. Vestea bună este că, odată cu implementarea sensurilor se lucrează și la modernizarea străzilor. A fost, de altfel, luată în calcul refacerea întregului sistem rutier al localității și se lucrează deja pe mai multe căi rutiere. Astfel, toate străzile pe care se va introduce sens unic vor fi reabilitate, iar pe una dintre laturi vor fi amenajate trotuare.  Mai mult, studiul de trafic a dat soluții și pentru implementarea pistelor de biciclete, care au fost gândite mai ales pentru accesul mai facil spre școli.

O altă măsură despre care se consideră că va permite fluidizarea traficului este cea privind modernizarea a două străzi importante din sectorul 6 al Capitalei, care intră dinspre bulevardul Iuliu Maniu, în Chiajna. ”Străzile Roții și Osiei au fost modernizate în Chiajna, iar acum, reabilitarea lor va continua și în Capitală, ceea ce sperăm că va ajuta la fluidizarea traficului și a confortului pentru conducătorii auto”, a spus primarul.

O altă soluție sugerată de studiul de trafic este acea de creare a unor noi căi de acces înspre și dinspre Chiajna. În aceste condiții, compania care gestionează spațiul închiriat  de  Auchan Militari  a agreat, de comun acord cu Primăria Chiajna, crearea unei noi căi de acces alternativă a străzilor Osiei și Roții, dinspre și spre București, care să treacă prin zona spațiului comercial.

O altă măsură are în vedere și mai buna organizare a sistemului de transport public. Astfel, specialiștii primăriei au luat în calcul schimbarea rutelor traseelor STB care deservesc Chiajna, în sensul prelungirii unuia dintre trasee spre zona Bacriului, dar și al mutării capătului pentru toate rutele, cu toată logistica, din strada Tineretului, în strada Sergent Ilie Petre. În zona unde va funcționa noul capăt al STB, vor fi amenajate și parcări pentru autoturisme, dar și pentru biciclete și trotinete. Prin mutarea capătului traseelor STB în Chiajna, se va prelungi implicit și traseul parcurs de autobuzele STB. Propunerea primăriei urmează a fi supusă analizei STB și avizării acestei instituții.

Administrația din ­Chiajna își propune astfel să vină în sprijinul cetățenilor cu cât mai multe soluții care să le înlăture disconfortul generat de traficul rutier și să îi ajute să se deplaseze într-un interval de timp cât mai scurt și ­sigur.