În urmă cu două săptămâni, Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”, din Brănești, a fost gazda unui concurs inedit, organizat în cadrul programului de educație antreprenorială pe care Asociația „Junior Achievement” îl desfășoară în școlile din România. Este vorba de o competiție în care au fost testate abilitățile elevilor de a deschide o afacere de succes în domeniul agricol, pe care organizatorii au intitulat-o „Agribusiness Chalenge”.
Articol apărut în nr. 348 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Pe unul din holurile liceului ne-a întâmpinat o mică expoziție, formată din 4 „standuri” aparținând unor firme ale elevilor implicați în acest program. „Cucii din Brănești”, „Farmacia Naturii”, „Troublesome Pepper” și „Happy Herbs”. Victor Dumitrache, manager regional de operațiuni „Junior Achievement” (JA), ne-a explicat că cele patru echipe de elevi, aflate într-o competiție națională numită „JA Compania anului 2017”, alături de alte 170 de echipe din țară, efectuau un exercițiu în vederea pregătirii pentru finala națională. „Scopul acestui exercițiu este îmbunătățirea produsului sau serviciului, în funcție de nevoile pe care le identifică pe piață, pentru că pot intra în contact cu potențiali clienți, cu această ocazie”, ne-a lămurit reprezentantul JA.
„Familia Ionescu”, în căutarea unor soluții antreprenoriale
Alți 50 de elevi, organizați în 10 echipe, de la Liceul „Cezar Nicolau” și din câteva școli gimnaziale, au avut de rezolvat, în cadrul evenimentului denumit „Agribusiness Challenge”, unui studiu de caz a cărui temă a fost găsirea unei soluții de antreprenoriat în domeniul agricol pentru o familie formată din patru membri adulți, care nu au loc de muncă.
„Familia Ionescu”, căci depre ea este vorba, deține un teren agricol cu o suprafață de 3.000 mp, la marginea satului. Elevii au trebuit să găsească o soluție antreprenorială eficientă de exploatare a acestui teren agricol, astfel încât afacerea inițiată de ei să asigure salarii pentru cei 4 membri ai familiei Ionescu, timp de 12 luni, și un profit de 9.000 de lei pe an.
„Printre ei sunt elevi ale căror familii se află într‐o situație asemănătoare cu cea a familiei Ionescu, care dețin teren, dar nu‐l exploatează eficient și practică doar o agricultură de subzistență. Sperăm ca după acest exercițiu, cel puțin o parte dintre echipele care rezolvă studiul de caz, din toamnă, când intră în programul de educație antreprenorială la clasă, să și pună în practică aceste idei de afaceri. În acest sens, pot testa această idee pe o suprafață mai mică, folosind terenul școlii și, în funcție de rezultat, afacerea poate fi extinsă la mii de metri pătrați. Astfel, ne dorim ca Liceul Cezar Nicolau, alături de alte șapte licee din țară cu profil agricol să devină centre locale sau regionale de dezvoltare a afacerilor în domeniul agricol. Totodată, aceste 8 licee vor beneficia de consultanță pentru atragerea de finanțări europene și nu numai, pentru realizarea de campanii de marketing educațional, astfel încât învățământul agricol să redevină atractiv pentru pentru părinți și pentru absolvenții de clasa a VIII-a”, ne-a explicat Victor Dumitrescu.
Elevii primesc un Certificat european de competențe antreprenoriale
Elevii care participă la programul Junior Achievement de educație antreprenorială „Compania” au acces gratuit la examenul pentru obținerea Certificatului european de competențe antreprenoriale. Potrivit lui Victor Dumitrache, acest certificat este un fel de «Cambridge» în domeniul antreprenorial. El atestă că deținătorul lui a dezvoltat o afacere reală. „Sunt competențe de care elevii vor avea nevoie mai departe, fie că vor să-și deschidă o firmă, sau aleg să se angajeze în afacerea altcuiva. Din studiile pe care le-am realizat, am constatat că cei care au trecut prin acest program au, ulterior, o predispoziție de 6 ori mai mare să-și deschidă o afacere, față de cei care nu au participat la el”, ne-a precizat reprezentantul JA.
Junior Achievement te învață cum să faci afaceri cu succes
Junior Achievement este o asociație nonprofit, înființată în Statele Unite în anul 1919, care implementează, la nivel mondial, în peste 123 de țări, programe „Learning by doing” („Învățare prin practică” – n.r.), de educație antreprenorială și financiară, de orientare profesională etc.
În România, programele JA se desfășoară în 1.603 școli, la solicitarea profesorilor. Sunt programe recunoscute și avizate de Ministerul Educației, care, începând cu clasa 0, până la clasa a XII-a, pot fi implementate ca discipline opționale de studiu, cu rubrică în catalog, cu note și absențe. Cu sprijinul financiar al partenerilor din mediul de afaceri și cu sprijinul voluntarilor, JA oferă materiale didactice gratuite, manuale, pentru toți elevii din program, și pentru profesori, care participă la cursuri de formare. De asemenea, sunt oferite sisteme, mijloace și metode de evaluare a elevilor din programe, prin testare inițială, la începutul anului școlar și testare finală, în lunile mai-iunie, pentru a măsura progresul pe care îl fac elevii. Așadar, JA oferă un pachet educațional complet, în care și școala și profesorul și comunitatea au de câștigat.
„Astfel, aducem comunitatea de business la clasă, iar consultanții voluntari, care sunt antreprenori sau specialiști în diverse domenii, împărtășesc elevilor din experiența lor practică, în economia reală, în completarea activităților desfășurate de profesori la clasă, iar pe de altă parte, îi ajută pe elevi să se conecteze mai bine la economia reală, la problemele reale cu care se confruntă o organizație sau o firmă, de exemplu” ne-a descris Victor Dumitrache modul în care se desfășoară activitățile programelor.
Proiectul de educație antreprenorială oferă elevilor, pe lângă programul la clasă, cu ore săptămânale cu profesori și consultanți voluntari, o experiență antreprenorială practică. Mai exact, elevii constituiți în echipe vin cu o idei de afaceri, care o sunt puse în practică și o testate pe piață și anume, dezvoltă un produs sau serviciu, fac cercetări de piață, identifică clienții și testează prototipul cu aceștia, pentru a obține feed-back și a-și îmbunătăți produsul, iar în cele din urmă se trec la vânzarea acestui produs sau serviciu. Spre deosebire de firmele de exercițiu, unde toate tranzacțiile au loc pe plan virtual, în acest caz firma funcționează în realitate, cu produse reale, cu vânzări pe bani reali! Fiecare membru al unei echipe contribuie cu o sumă la crearea capitalului social al firmei, apoi din vânzări își recuperează banii investiți, iar profitul este împărțit între acționari.