În cadrul celei mai recente reuniuni a Colegiului Prefectural Ilfov a fost prezentat raportul de activitate, pentru anul 2023, al Agenției Județene de Ocupare și Formare Profesională (AJOFM) Ilfov, instituție aflată în subordinea Ministerului Muncii.

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 717, ediția print

Astfel, potrivit datelor AJOFM Ilfov, la finele anului trecut, numărul șomerilor înregistrați în evidențele instituției era de sub 1.000 de persoane (respectiv 998), cu 111 mai multe, însă, față de sfârșitul lunii decembrie 2022/+8,89%. Astfel, la nivel judeţean, la finele anului 2023, rata şomajului a fost de 0,48%, mai ridicată față de rata șomajului înregistrată la 31.12.2022 (de 0,42%).

În anul 2023, la sediul Prefecturii Ilfov, au fost organizate două burse ale locurilor de muncă: Bursa generală – pe 12 mai și Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi – pe 27 octombrie, ambele evenimente reprezentând oportunități reale pentru găsirea de locuri de muncă de către cei aflați în căutare, dar și pentru angajatori de a găsi potențiali angajați. Ca la toate edițiile acestor burse, și anul trecut au participat reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale Împotriva Traficului de Persoane, ai Penitenciarului București-Jilava – care au însoțit persoane custodiate aflate în ultima perioadă de executare a pedepsei, calificate sau necalificate, dar cu abilități practice într-o anume meserie, în vederea angajării atunci când termină de executat pedeapsa, dar au participat și cetățeni ucraineni, aflați în evidența Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov. Toți cei aflați în căutarea unui loc de muncă, participanți la aceste burse, primesc informații și consiliere profesională cu privire la posibilități de reconversie profesională, iar elevii pot învăța cum să-și caute un loc de muncă, cum să realizeze un CV european, o scrisoare de intenție, cum să se prezinte la un eventual interviu.

În anul 2023, cele 27 de cursuri de formare profesională organizate de AJOFM Ilfov au cuprins 16 ocupaţii (printre care – brutar, competențe antreprenoriale, competențe digitale, frizer, îngrijitor spații verzi, inspector resurse umane, lucrător în comerț, manichiurist-pedichiurist, montator instalații solare etc.) și au beneficiat de ele peste 200 de cursanți.

Peste 3.500 de adeverințe necesare acordării de viză pentru încadrarea în muncă

Legat de munca în străinătate, s-a precizat că, pe parcursul anului trecut, reprezentanții AJOFM Ilfov au eliberat 3.615 adeverințe Inspectoratului General pentru Imigrări pentru posturile vacante declarate de angajatorii din județul Ilfov (adeverințe necesare angajatorilor în vederea acordării vizelor de lungă ședere pentru încadrarea în muncă și detașarea străinilor (non europeni) pe teritoriul României și au fost emise 45 de formulare europene PD U1/U002/U004 (atestat privind perioadele ce trebuie luate în considerare pentru acordarea prestațiilor de șomaj/informații privind veniturile obținute), 3 formulare European E302 (atestat privind membrii de familie ai persoanelor aflate în șomaj ce trebuie luați în considerare pentru calculul prestației), au fost înregistrate 54 de formulare U2 (formulare ale cetățenilor români sau din Spațiul Economic European (SEE) care au solicitat transferul dreptului de șomaj dintr-un alt stat membru UE în România), au fost furnizate 54 de formulare U009 (notificarea înregistrării exportului), precum și 24 de formulare U013 (monitorizarea lunară a exportului de șomaj). Aceste formulare europene au fost eliberate/emise solicitanților cetățeni români sau europeni pentru țări ale Spațiului Economic European – cum ar fi Austria, Belgia, Danemarca, Germania, Franța, Olanda, Spania, sau au fost emise prin intermediul aplicației RINA, conform Regulamentului European 883/2004. Au apelat la ajutorul consilierului ­EURES al AJOFM Ilfov și au fost informate/consiliate 11 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă în străinătate.

50 milioane de lei, excedent la bugetul asigurărilor de șomaj

La nivelul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov execuția totală a bugetului asigurărilor pentru șomaj la data de 31.12.2023 a însemnat realizarea a 119,01% pe partea de venituri (57.476.000 lei s-au alocat în 2023 și în execuție suma a fost de 68.404.490,03 lei), iar la partea de cheltuieli – s-a realizat un procent de 94,61% (în condițiile unui buget alocat anul trecut pentru acest capitol – de 19.930.100 lei, în execuție suma fiind de 18.855,709,76 lei), rezultând un excedent de aproape 50 de milioane de lei.

În execuția bugetului fondului de grantare pentru plata creanțelor salariale, excedentul bugetar a fost de 27,5 milioane de lei, iar în execuția bugetului fondului de șomaj s-a înregistrat un excedent de 22 de milioane de lei.

Pentru plata măsurilor active de ocupare, prevederea bugetară a anului 2023, la nivelul AJOFM Ilfov, a fost de 7.225.000 lei, din care s-au plătit 6.250 lei pentru stimularea mobilității, 648.659 lei pentru stimularea angajatorilor care angajează absolvenți, 6.340.939 lei – stimularea angajatorilor care angajează șomeri aparținând categoriilor defavorizate, 2.691 lei a fost valoarea primelor de inserție, plătite pentru stimularea absolvenților, 14.500 lei – prime de activare, 85.350 lei – prime de relocare și 122.611 lei – plăți pentru stimularea șomerilor care se angajează înainte de expirarea perioadei de șomaj.

Economie socială și servicii acreditate

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov desfășoară în cadrul Compartimentului Analiza Pieței Muncii, Programe de Ocupare, Implementare Măsuri Active și Economie Socială, activitatea de Economie Socială care are ca principală atribuție atestarea întreprinderilor de economie socială, potrivit prevederilor Legii 219/2015.

În conformitate cu prevederile legale, economia socială reprezintă ansamblul activităților organizate independent de sectorul public, al căror scop este să servească interesul general, interesele unei colectivități și/sau interesele personale patrimoniale, prin creșterea gradului de ocupare al persoanelor aparținând grupului vulnerabil și/sau producerea și furnizarea de bunuri, prestarea de servicii și/sau execuția de lucrări. De asemenea, economia socială contribuie la dezvoltarea comunităților locale, crearea de noi locuri de muncă, implicarea persoanelor aparținând grupului vulnerabil, prevăzut de lege, în activități cu caracter social și/sau activități economice, facilitând accesul acestora la resursele și serviciile comunității.

La nivelul AJOFM Ilfov existau, la finele anului trecut, 70 de dosare pe rolul instanţelor judecătoreşti în diferite stadii procesuale (fond, recurs, apel), 25 de contracte şi acte adiţionale, având ca obiect prestări servicii, încheiate de agenția ilfoveană de ocupare a forței de muncă cu persoane juridice şi fizice, avizate de către Compartimentul Juridic și 74 de referate de necesitate întocmite de Compartimentul Achiziţii Publice, Administrativ şi Protecţia Muncii, avizate, de asemenea, de către Compartimentul Juridic. Au fost elaborate/avizate acte administrative pe baza de Referat (de necesitate)/Proces verbal emis de o structură de specialitate din cadrul A.J.O.F.M. Ilfov, având rezoluţia directorului executiv de emitere a actului respectiv, potrivit procedurii operaţionale „Elaborarea de acte administrative cu caracter global şi/sau individual, în temeiul prevederilor legale”, astfel:

  • decizii stabilire debite – 59;
  • dispozitii încheiere/încetare/anulare convenții – 194;
  • alte decizii, modificări ale raportului juridic, amendamente RUS – 78.

Au fost soluționate 82 de petiţii, în cadrul Compartimentului Juridic şi Relaţii cu Publicul și s-au acreditat 4 servicii de informare și/sau consiliere și mediere pe piața muncii.

Controlul măsurilor și executarea silită a debitelor

Activitatea de control măsuri active s-a desfășurat prin efectuarea de controale/verificări, cu precădere asupra agenților economici cuprinși în Programul de control aprobat de conducerea AJOFM Ilfov. S-a urmărit respectarea obligațiilor ce revin angajatoriilor care beneficiază sau au beneficiat, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, fonduri europene, după caz, de subvenții. Astfel, din cei 135 de angajatori cuprinși în Programul de control, au fost verificați 108, 15 societăți au primit controale inopinate, iar în cazul a 11 angajatori s-au constatat debite de 111.764 lei. Doi angajatori au primit sancțiuni contravenționale în valoare de 3.000 lei, iar trei angajatori au primit ”avertismente”. Ca debite de recuperat, la începutul anului 2023, la nivel de AJOFM Ilfov se înregistra un sold de 516.066,75 lei astfel: 392.603,75 lei debit principal, 82.305 lei dobânzi și 41.158 lei penalități. În urma aplicării măsurilor de executare silită, soldul scăzuse la 217.611,17 lei, la 31.12.2023, din care – debit principal 184.265,17 lei, 22.228 lei dobânzi și 11.118 lei penalități.

Proiecte în implementare

La finele anului trecut, la nivelul AJOFM Ilfov erau în implementare mai multe proiecte (în cadrul cărora, instituția este partener) – de ucenicie și stagii pentru șomerii non – NEET din regiunile mai dezvoltate și mai puțin dezvoltate; pentru facilitarea inserției pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități; managementul de caz – ”Proces de incluziune pe piața muncii” – creștere semnificativă a gradului de satisfacție și încredere a clienților, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, în special a persoanelor vulnerabile; pentru stimularea mobilității și subvenționarea locurilor de muncă pentru șomeri (14.500 de șomeri non-NEET, în grupul țintă, cu domiciliul sau reședința în regiunile eligibile – Centru, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Est, Nord–Vest, Sud-Est, Vest, București-Ilfov, din care fac parte cetățeni aparținând minorității romă și din mediul rural), proiect vizând relația SPO cu angajatorii – Espor (creșterea satisfacției clienților și o percepție pozitivă asupra instituției în ansamblu său); “Stimularea mobilității și subvenționarea locurilor de muncă pentru șomeri și inactivi” sau proiectul derulat cu Asociația Centrul pentru Dezvoltarea Instrumentelor Structurale – Slatina, Asociația Geo Club – Corbeanca, Școala de HR – București, Marea s.c.a.r.l. – Napoli, având ca grup țintă 36 de tineri NEETs, proiect ce se deruleză în perioada 1.11.2023 – 1.04.2025.

”Cu responsabilitate și profesionalism vom urmări în continuare prioritizarea acordării unor servicii de calitate care să ducă la creșterea gradului de ocupare, reducerea ratei șomajului și reinserţia socio-profesională a șomerilor pe o piaţă a muncii competitivă. Rolul Serviciului Public de Ocupare este esențial pentru adaptarea rapidă la noile forme de ocupare, flexibilitate în abordarea evoluțiilor imprevizibile de pe piața muncii prin eficientizarea procesului de corelare a cererii cu oferta de forță de muncă”, ne-a declarat Georgiana Florența Țigănașu, director executiv al AJOFM Ilfov.

Potrivit informării instituției, conform datelor rezultate din declarațiile agenților economici privind locurile de muncă vacante, la 21.08.2024, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov erau înregistrate 2.648 de locuri de muncă vacante dintre care: 40 pentru persoanele cu studii superioare, 505 pentru studii medii, 416 pentru muncitori calificați și 1.687 pentru muncitori necalificați.

Condițiile de angajare, valabilitatea ofertelor și informații suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obține la sediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov din București, Str. Ruginoasa 4, sector 4, la telefon (021) 332.37.08/123, de pe ­
site­ul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă –

https://www.anofm.ro/ sau de la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.