Marian Petrache, președintele Consiliului Judeţean Ilfov (CJI), i-a cerut primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu, prezent  la lucrările  “Forumului Grupului de lucru pentru realizarea Planului Integrat de Mobilitate în Municipiul București și zona sa regională de influenţă în transport” – care a avut loc, recent, la Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia, să extindă rutele Regiei Autonome de Transport București (RATB) în tot judeţul.

„Prinicipala problemă a ilfovenilor este transportul în comun, având în vedere că, în prezent, acesta este realizat de firme private și contractul a expirat de un an de zile. Au fost prelungite licenţele de transport în speranţa că nou creata Autoritate Metropolitană de Transport va găsi soluţia“, a declarat președintele CJI. El a explicat că își dorește ca RATB să preia transportul pentru întreg judeţul, deoarece aproximativ 60.000 de ilfoveni lucrează în București și aduc beneficii Capitalei. Astfel, din impozitul pe salariu, aproximativ 200 de milioane de euro se duc către bugetul municipalităţii sau al primăriilor de sector. „În câteva luni trebuie să luăm o decizie. Facem transport public cu RATB sau cu privațiiʺ, a spus Petrache arătând că el ar opta pentru prima variantă. 

Se caută soluții pentru rezolvarea problemei

La rândul său, primarul Capitalei a explicat că RATB operează în unele localităţi din Ilfov, în care primarii au banii necesari pentru a susţine activitatea de transport. „Există însă primării care nu au cum să acopere aceste costuriʺ, a spus Oprescu. Primarul general i-a invitat pe oficialii din Ilfov să „dea drumul la licitaţie“ pentru transportul public, dar și să întocmească un raport, care să prezinte în special situaţia copiilor care au nevoie de transport pentru a ajunge la școală în București. „Să vedem câţi copii sunt și tot ce putem face este să suportăm noi diferenţa pentru acești copii. Altă soluţie nu avem. (…) O lămurim cumva, deși există și presiunea microbuzelor private, măcar copiii să ajungă la școală cu cele două drumuri zilnice asigurate. Dacă nu pot primarii, încercăm să ajutăm noi“, a spus Oprescu.

E necesar un master-plan integrat

La Forumul pentru realizarea planului integrat de mobilitate în Municipiul București și zona sa regională de influenţă în transport, reprezentanţii comunităţilor locale, primarul general, precum și reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor au discutat despre modalităţile de transport atât în interiorul localităţilor, cât și între entităţi distincte din punct de vedere administrativ. Primarul Capitalei a mai spus că municipalitatea își dorește introducerea în Capitală, de anul viitor, a mașinilor electrice, „astfel încât să fim în pas cu civilizarea urbană“. La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Nicușor Marian Buică a explicat că, în exerciţiul bugetar 2014 – 2020, va fi esenţială existenţa unui master-plan integrat de transport atât în București, cât și în ţară, fără de care nu vor mai fi obţinute finanţările europene. 

“Aer curat – E mișcarea ta!”

Evenimentul de la Mogoșoaia a avut loc în contextul Săptămânii Europene a Mobilităţii (16-22 septembrie 2013), a 12-a ediţie, desfășurată sub sloganul “Aer curat – E mișcarea ta!”. Campania atrage atenţia asupra impactului transportului asupra calităţii aerului din orașe și încurajează cetăţenii din întreaga Europă să-și îmbunătăţească sănătatea și starea de bine prin schimbarea comportamentului lor zilnic. Această a 12-a ediţie a coincis cu Anul European al Aerului, un domeniu în prezent reconfigurat de către factorii de decizie europeni prin Strategia Tematică a Calităţii Aerului. Traficul urban este o sursă de poluare în creștere, îndeosebi în ceea ce privește pulberile sedimentabile și dioxidul de azot. Prin urmare, autorităţile locale au responsabilitatea de a dezvolta strategii de transport urban care să răspundă cererilor de mobilitate, să protejeze mediul, să îmbunătăţească calitatea aerului și să facă orașul un loc mai bun de trăit

“În ciuda eforturilor de a reduce nivelul poluării în Europa, sectorul transporturilor a continuat în ultimii 20 de ani să înregistreze creșteri în privinţa noxelor emise. În același timp, constatăm la nivelul României o predilecţie pentru utilizarea transportului individual motorizat, mulţi concetăţeni abandonând modurile de transport mai puţin poluante, în favoarea autovehiculelor individuale. Acţiunile din Săptămâna Mobilităţii trebuie să constituie un catalizator pentru redirijarea interesului individual către transportul public, bicicleta sau deplasarea pietonală”, a concluzionat Ștefan Roșeanu, directorul general al Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană.

Gărișoara pentru Mogoșoaia

Cu ocazia Zilelor Palatului Brâncovenesc, CFR Călători a înființat un punct de oprire în comuna Mogoșoaia. Inițiativa a prins viață urma demersurilor Primăriei Mogoșoaia, Primăriei Municipiului București și ale Club Metropolitan și Club Feroviar. Denumit Gărișoara Parc Mogoșoaia, punctul de oprire se află în apropierea obiectivului turistic, la 10 minute de mers pe jos. Trenuri Regio ale operatorului CFR Călători care circulă pe relația București-Urziceni opresc acum în acest punct, parte a unui proiect pilot. Primarul Mogoșoaiei, Paul Precup, și-a exprimat dorința ca acest punct de oprire să devină permanent, solicitând operatorului național feroviar să nu se descurajeze dacă în primele zile de funcţionare nu vor înregistra un număr de călători ridicat. El și-a exprimat părerea că această oprire va fi folosită din ce în ce mai mult pe viitor, într-un regim regulat de transport feroviar suburban. Perspectiva este cu atât mai plauzibilă cu cât drumul de acces rutier în București va fi restricționat în următorii ani din cauza lucrărilor la noile stațiii ale Magistralei 4, Laminorului și Străulești, pe Bulevardul Bucureștii Noi. Durata de parcurs de la Gara de Nord București la Gărișoara Parc Mogoșoaia este de15 de minute și se efectuează cu automotoare Săgeata Albastră.