Și pentru comuna Afumați a fost o mare provocare criza coronavirusului, dar tocmai aceste condiții vitrege au scos mai bine la iveală calitățile oamenilor gospodari. Administrația și cetățenii nu s-au lăsat îngenuncheați de pandemie, ci s-au mobilizat și s-au reinventat pentru a trece cu bine peste greutăți. S-au reușit astfel performanțe notabile pentru comună, s-au aplicat formule noi, moderne și s-a acționat rapid.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 502

Primarul Gabriel Dumănică este decis să mențină ritmul susținut și să intensifice investițiile în proiectele importate pentru comunitate, în mod special pentru sistemul de învățământ, care s-a mutat online. A fost o perioadă plină de provocări, după cum ne-a spus edilul din Afumați, pe care ­l-am găsit, ca de obicei, în plină activitate, preocupat să rezolve probleme, să găsească soluții și să verifice dacă deciziile luate de primărie și consiliul local sunt implementate corect și aduc beneficii cetățenilor.

Pe lângă multe aspecte cărora a trebuit să le facă față administrația din Afumați, pe perioada stării de criză și a stării de alertă, în mod special cele referitoare la măsurile de siguranță și sprijinirea persoanelor aflate la nevoie, primarul Gabriel Dumănică a avut ca prioritate școala elevilor afumățeni.

Schimbările apărute brusc au impus reacții rapide. Școlile s-au închis peste noapte, dar elevii trebuiau să continue să învețe. Școala s-a mutat online și un întreg sistem (logistica și componenta umană) a trebuit să se adapteze. Și s-a întâmplat, cu brio, la Afumați!

Școlile dotate cu aparatură modernă

La solicitarea prof. Izabella Pena, directorul Școlii Gimnaziale nr. 1  din  comuna Afumați,  primarul Gabriel Dumănică a făcut demersurile pentru dotarea tuturor școlilor (fiecare sală de clasă) cu aparatura necesară predării online (laptop, webcam fullHD cu trepied și microfon profesional), astfel încât cadrele didactice să folosească același tip de comunicare „ca în clasă“ cu elevii, folosind tablele interactive și cele magnetice. După cum ne-a declarat și edilul, în sălile de clasă din școlile primare există table interactive și un sistem de proiecție ultramodern. Totodată, s-a realizat implementarea unei singure platforme educaționale la nivelul școlii afumățene, care să permită transmiterea online de teme și teste, evaluarea elevilor și notarea lor, dar și comunicarea directă între elevi, părinți și profesori. Platforma educațională include G Suite for Education și ­Office 365 A1, ce conțin instrumente digitale moderne care îmbunătățesc procesele de predare, învățare și colaborare în școală, prin integrarea noilor tehnologii în activitatea didactică și administrativă. Instrumentele ­Google for Education și Office 365 A1 sunt recomandate de profesori printre cele mai bune aplicații pentru colaborare și feedback și pot fi folosite la clasă împreună cu alte instrumente digitale de predare și învățare, care transformă actul educațional ­într-o experiență interactivă și interesantă. ”Clasa este acum un mediu virtual de învățare, iar aceasta nu mai este determinată de timp și spațiu. Lecțiile online pot prezenta același conținut și pot fi dezbătute la fel ca și lecțiile „convenționale”. Avantajul este însă faptul că aceste lecții pot fi accesate oricând și oriunde”, după cum a punctat edilul.

Cadrele didactice s-au adaptat rapid la predarea online

Prof. Izabella Pena ­ne-a vorbit cu mândrie despre colegii domniei sale, menționând că, în comuna Afumați, cadrele didactice s-au adaptat foarte repede la noua realitate, cea a distanțării sociale, în care procesul educațional trebuie să continue în mediul online până la sfârșitul anului școlar. Soluțiile educaționale smart le-au permis să rămână în contact cu elevii în această perioadă, predarea mutându-se în mediul ­online, astfel încât elevii să nu acumuleze restanțe în parcurgerea materiei. Cadrele didactice au găsit ca alternativă de predare și evaluare a elevilor diverse aplicații ­online. Metodele folosite au pus profesorul față în față cu elevii, iar lecțiile ­s-au putut desfășura similar cu cele din clasă. Elevii au primit și teme obligatorii de rezolvat, iar verificarea s-a făcut tot ­online. La școlile primare, unde lecțiile sunt de scurtă durată, învățătorii au folosit aplicația Zoom pentru videoconferințe și platforma Google Classroom pentru suportul de curs și teme. La Școala Gimnazială nr. 1, cei mai mulți dintre profesori au folosit platforma de e-learning „Școala din valiză“, pe care s-au postat lecții, materiale interactive sau chiar teste, dar care are încorporat și sistemul Webex pentru videoconferințe, pentru care nu mai este necesară autentificarea suplimentară. ”În această vară, ne vom strânge cu colegii profesori să ­luăm câteva cursuri pentru platforma educațională pe care au pus-o la punct specialiștii în IT, astfel încât din toamnă să putem să participăm la cursuri cu toții, pe o aplicație unitară”, ne-a precizat prof. ­Pena.

Cei mici, încântați de activitățile extrașcolare

Cu susținerea primarului Gabriel Dumănică, proiectul educațional al Primăriei Afumați, care oferă cursuri gratuite de pictură, abilități practice, dans modern și limba engleză, a continuat în toată această perioadă, spre bucuria elevilor afumățeni cât și a părinților acestora. Numărul elevilor care au participat în timpul stării de urgență a avut o tendință ascendentă, ajungând la o dublare numerică față de perioada anterioară. În continuare, elevii școlilor primare din Afumați (clasele 0-4) se pot înscrie la aceste activități extrașcolare la următoarele numere telefonice: 0769.300.888 și 0744.499.937.

Măsuri speciale pentru Examenele Naționale

În privința cursurilor de pregătire pentru elevii care vor susține Evaluarea Națională, directorul Izabella Pena ne-a declarat că imediat după decizia Ministerului Educației de a organiza cursuri de pregătire din 2 iunie pentru elevii din clasele terminale, s-au luat măsuri. Cursurile nu sunt obligatorii pentru elevi, așadar profesorii s-au pregătit să poată preda și online. ”Am reușit, cu ajutorul primăriei, să dotăm toate sălile de clasă de gimnaziu cu laptopuri și aparatură necesară pentru predarea online, totodată am pus la punct sistemele audio-video pentru examene. În acest moment, avem în toate sălile de clasă aparatura necesară. Am luat și măsurile impuse de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății în ceea ce privește soluții de dezinfectat mâini, picioare, tălpi, cât și termoscanere. Măștile au venit de la minister, dar am mai asigurat și noi un surplus. Am pus șabloane cu indicatoare de acces pentru fiecare grupă de elevi și am stabilit circuite interne pentru intrare și ieșire. Copiii au fost împărțiți, având în vedere necesitatea distanțării sociale, în serii de câte 9 în fiecare sală de clasă. Programul începe la ora 8.00 și se termină la 12.10 cu pauzele necesare. În această perioadă, precum ne-a recomandat Ministerul Educației, au loc doar ore de recapitulare a materiei la Matematică și Limba Română, pentru Evaluarea Națională. Avem trei clase de a VIII‑a. Recapitularea înseamnă două ore, cu o pauză de 10 minute, o oră de Matematică, una de Limba Română. Zilnic, acest program este respectat până pe data de 12 iunie. Seriile nu se intersectează sub nicio formă. Copiii sunt zilnic aduși la școală și duși înapoi acasă de microbuzul școlar. După fiecare serie, se dezinfectează clasa, în care nu mai intră nimeni până a doua zi. În total sunt opt serii de elevi, în opt săli de clasă. Toți copiii care participă la recapitulare au venit pe 2 iunie, cu declarațiile părinților, prin care aceștia și-au dat acordul privind participarea la pregătire. Din 74 de elevi în total, participă 72. Pentru cei doi elevi care au decis să nu vină, cadrele didactice se ocupă după orele de pregătire. A fost o perioadă de multe provocări, mulți dintre noi nu am folosit aceste cursuri online și de aceea am fost nevoiți toți să începem să ne autodepășim și să învățăm din mers. Nu este la fel ca la școală. În plus, am constatat că cursurile online sunt mult mai obositoare pentru copii. După 30 de minute puterea lor de concentrare scade foarte mult. În clasă este altceva, răspund, sunt activi. Din fericire, copiii din Afumați sunt foarte deștepți. Învățăm și noi de la ei. Primele ore aveam emoții cumplite, iar ei au știut imediat ce să facă”, ne-a declarat directorul.

Primarul a subliniat, la rândul său, că din fericire substanțele dezinfectante și dispenserele pentru școală au fost achiziționate de la începutul pandemiei. ”Chiar ne-am zbătut să găsim pe piață pentru că au fost mari probleme. Avem dispensere cu senzor. Se respectă strict normele. Este păstrată distanța și în microbuz. Copiii primesc măști, și la venire și la plecare. Am constatat un mare interes din partea lor pentru școală și suntem datori să îi protejăm cât mai bine”, a spus primarul. În privința examenului efectiv de Evaluare Națională, copiii vor sta câte 10 în clasă, ordonați în ordine alfabetică.  ”Am constatat, atât din partea elevilor, cât și din partea cadrelor didactice de Limba Română și Matematică, că în cele două ore  au fost foarte implicați, mai mult decât înainte”, a punctat edilul.

Investițiile continuă

Iată, așadar, că lucrurile se mișcă foarte mult în Afumați. După cum ­ne-a asigurat primarul Gabriel Dumănică, investițiile în școală vor continua. Va urma etajarea tuturor școlilor, nr. 1, 2, 3, cunoscute ca A, B și C, cu clasele 0 – IV. La Școala cu clasele 0-IV nr. 1 (A) se face reabilitarea parțială a clădirii care rămăsese nemodernizată. ”Avem și acolo o sală de clasă, toalete, se reabilitează fațada clădirii. Sperăm, de asemenea, să strângem fonduri să finalizăm sala de sport tip ”balon”. Se va face reabilitarea covorului sintetic de la terenul de sport la Școala nr. 2 (B), care a fost pus în urmă cu aproape 10 ani, deci trebuie schimbat. Așadar, lucrurile se întâmplă la noi în comună. Anul acesta este un an aparte din cauza noului coronavirus, a trebuit să investim în cursurile școlare online. Având în vedere că se estimează că și în anii următori e posibil ca acest gen de învățământ să continue, am hotărât, primăria și consiliul local, să investim serios într-o aparatură performantă. Toate clasele 0-IV au table interactive, plus una la grădinița cu program prelungit, având în vedere programul complex de acolo, și o tablă la laboratorul de informatică din Școala Mare, cu clasele V-VIII. Dotările au început anul trecut și le-am finalizat anul acesta. Tocmai aflându-ne și în acest moment de criză medicală și fiind în imposibilitatea de a desfășura orele de școală ca până acum, pentru ca profesorii să funcționeze în același mod de comunicare electronică cu copiii, am construit și platforma educațională care să folosească același limbaj în comunicarea dintre profesori, copii și părinți. Pentru copiii care nu au posibilități de tablete sau laptopuri s-au primit cereri la școală, fiind solicitate aproximativ 100 dispozitive”, a spus primarul.

Elevii afumățeni care nu dețin aparatura necesară (laptop, tabletă etc.), care să le permită participarea la cursurile online organizate de învățătorii și profesorii școlii au fost rugați să sune la telefon: 0767.079.800. ”Vom avea un început de nou an școlar, pe 15 septembrie, indiferent ce se va anunța. Vom merge înainte, fără să mai fim obligați să luăm altfel de măsuri. Să nu ne mai facem griji. O mare parte dintre copii au dispozitivele necesare. Celor care nu au posibilități, copiii care provin din familii cu situație materială precară, vor primi tablete de la primărie și consiliul local”, a dat asigurări primarul.

Elevii primesc premii substanțiale

De aceea, și premierea școlară va fi specială. ”Întrucât am constatat că elevii afumățeni au nevoie de tehnică pentru comunicarea cu cadrele didactice, premierea de sfârșit de an școlar va consta tot în aparatură. Vom acorda câte un laptop la premiul I și II, iar la premiul III și mențiune vom acorda câte o tabletă performantă, care va avea o valoare de peste 1.000 de ei. Vom renunța la alte premii mărunte ca să dăm un premiu substanțial cu valori care nu au mai fost date la noi. Vom avea o premiere care va fi destul de scumpă, dar ne bucurăm că putem să ajutăm cât mai mulți copii.  Nu este un început, ci doar o continuare. Noi ridicăm ștacheta în fiecare an, la serbare, cu premii consistente. ­S-au dat telefoane, aparate foto, iar de anul trecut, la clasa a opta, deoarece ­copiii pleacă la liceu am început să dăm telefoane mobile, la premiul I și II. Vor fi aproximativ 150 de copii care vor primi astfel de premii. Am stabilit pentru anul acesta și intervalele pentru medii, ca să existe transparență. Între 8,50 și 9,00 va fi mențiunea, între 9,00 și 9,25 premiul III, între 9,25 – 9,50 premiul II și între 9,50 și 10, premiul I. Am relaxat puțin, dar avem copii care au șanse să termine cu 10. În fiecare an am avut copii foarte buni. Vom menține premiul de 1.000 lei pentru șeful de promoție. Avem și sponsori alături de noi, firmele de pe raza comunei. La clasele 0-IV, premiile constau în cărți. Chiar și piticii de la grădiniță vor fi premiați. Am crescut și acolo valoarea premiului, aproape dublată, pentru că am făcut economie de la evenimentele care, din păcate, nu s-au putut organiza, deși nu mai sunt doar evenimente ale comunei, ci deveniseră chiar evenimente zonale. Acum, aceste sume le îndreptăm spre educație. Toate modernizările au fost făcute forțat, să zicem așa,  dar faptul că am reușit ­într-un timp scurt să trecem în online este un lucru care va rămâne câștigat pentru viitor și este clar că înapoi nu mai putem să dăm. Aceste lucruri ­s-au întâmplat și în primărie, unde am introdus plata cu POS și plata online. Cele două funcționează în acest moment și lucrăm la obținerea certificatului fiscal online și pe celelalte domenii, deci chiar simplificarea procedurilor. La fel, mergem spre o școală online, modernă. Iată că aceste lucruri s-au întâmplat în doar 3 luni. Un ritm și un nivel la care nu ne gândeam acum câțiva ani”, a precizat edilul.