Infrastructura rutieră nouă va permite dezvoltarea unei platforme industriale
Pentru orice localitate, indiferent de mărime, accesul rutier este decisiv. Înseamnă mobilitate pentru cetățeni, confort, siguranță, dar și dezvoltare prin prisma interesului pe care orice investitor îl poate manifesta dacă dispune de drumuri moderne.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, nr. 514 ediția print
După cum se știe deja, Aeroportul Intenațional Internaţional Henri Coandă – Bucureşti va avea un nou terminal de pasageri, Terminalul 2 și infrastructura aeroportuară asociată acestuia. Lucrările care se realizează în principal în zona dintre cele două piste existente includ construirea unui nou terminal de pasageri, capabil să acomodeze traficul de pasageri existent și prognozat, noi căi de rulare și platforme pentru aeronave și infrastructura aeroportuară asociată acestora. Totodată, în zona de est se va dezvolta infrastructură nouă de acces la aeroport, dar și alte infrastructuri adiacente activității aeroportuare. Comuna Tunari este parte din acest proiect de dezvoltare a unor infrastructuri noi de acces, iar administrația așteaptă cu nerăbdare încheierea contractului de încredințare a construirii pe teritoriul localității a unei porțiuni din autostrada A0 (inelul 2 de Centură a Capitalei) care va permite intrarea în noul Terminal 2 al Aeroportului Internaținal.
”O porțiune de A0, cum îi spunem noi inelului 2 de Centură spre autostrada A3 și Aeroportul Internațional Otopeni, se va construi pe teritoriul localității Tunari. După finalizarea acestei lucrări, estimăm că peste 60% din activitatea de acces în Aeroportul Internațional se va desfășura prin comuna Tunari. Este o normalitate ca un astfel de aeroport internațional, cel mai mare din România, să aibă o legătură directă cu o autostradă și, de aici, cu alte centuri, autostrăzi sau drumuri rapide”, ne-a declarat primarul comunei Tunari, Alexandru Neacșu.
PUG-ul localității, pregătit pentru schimbările prognozate
Edilul spune că administrația s-a pregătit pentru această schimbare prin Planul General de Urbanism al localității, deoarece prin dezvoltarea noii infrastructuri de acces la aeroport se vor crea condițiile dezvoltării unei zone industriale.
”Prin PUG am dedicat zonei indusriale terenurile libere din vecinătate, respectiv zona cuprinsă între A3, A0 și aeroport. Ceea ce înseamnă că dacă noi ne dezvoltăm zona industrială, vom avea mai mulți bani pentru localitate, pentru dezvoltare și pentru adaptare la nevoile localității și ale cetățenilor noștri. Știm sigur că astfel de legături crează o bună mobilitate și ne dorim ca prin această urbanizare să creăm o zonă clar delimitată, industrial – economică, și o zonă de locuire în imediata vecinătate”, a explicat edilul.
Administratorul public Marian Ion a completat că la întocmirea acestui proiect de infrastructură rutieră a existat o viziune ca cetățenii și entitățile care vor veni și își vor desfășura activitatea în zona economică tunăreană să achiziționeze sau să își construiască locuințe în imediata apropiere. ”Cei care se vor muta în comuna Tunari nu vor mai pierde timp cu deplasările între locuințe și locul de muncă, dar ca atare vom fi nevoiți să dezvoltăm o infrastructură completă, cu servicii complexe și complete”, a spus Marian Ion.
Aeroportul permite dezvoltarea
”Considerăm că aeroportul internațional este un privilegiu pentru noi, care ne-a ajutat și ne ajută să ne dezvoltăm. Noi, tunărenii, considerăm că localitatea Tunari este cea mai importantă localitate din țară, datorită poziționării și învecinării cu artere de circulație de viteză și de mare viteză. Terminalul 2 al Aeroportului Internațional Otopeni va avea accesul și din zona DN 1, prin Tunari. Va exista și un metrou ușor. Toate aceste dezvoltări fac parte din PUZ-ul Aeroportului Otopeni, care a fost făcut la inițiativa localității Tunari”, a explicat primarul. Inițiativa a plecat de la Primăria Tunari și Primăria Otopeni, pentru că Aeroportul Internațional Otopeni își desfășoară activitatea pe raza a două UAT-uri.
Este cunoscut faptul că traficului aerian înregistrat pe cel mai mare aeroport din România a fost în creştere în ultimii ani, peste media europeană. Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (AIHCB) s-a extins și se extinde pe raza celor două UAT-uri Tunari și Otopeni. Ministerul Transporturilor a declanșat procedura de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al obiectivului de investiții de interes național și utilitate publică „Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Bucureşti”.
”Exproprierea a fost întârziată, iar noi ne-am dorit să venim în sprijinul cetățenilor, să putem să spunem că exproprierea aduce plusvaloare localității, iar cetățenilor care aveau terenuri și erau lipsiți de dreptul de folosință, dar plăteau taxe și impozite, să le rezolvăm această problemă juridică. A fost, așadar, o chestiune de cointeresare pe care Primăria Tunari a considerat-o necesară și a determinat autoritățile române să înceapă aceste demersuri. Putem spune că ne-am pus amprenta în dezvoltarea localităților noastre, a județului Ilfov, cât și a țării noastre creând aceste circulații necesare. Deși lucrările au fost amânate, ca și termenele de realizare, în momentul acesta putem spune că undeva în anul 2025 va fi în această zonă o platformă superdezvoltată și funcțională”, a explicat Alexandru Neacșu.
Stațiile de metrou, în zona Terminalului 2
Menționând PUZ-ul Aeroportului Otopeni, primarul a explicat că la realizarea acestuia s-au creat grupuri de lucru care au studiat ambele localități și toate posibilitățile care s-ar putea crea prin dezvoltarea acestui PUZ și au anticipat ca metroul care vine din zona București, Casa Presei Libere, și ajunge la Aeroportul Otopeni, să ajungă și în localitatea Tunari, în zona de Terminal 2, pe sub piste. În dezvoltarea PUZ-ului este prevăzut că metroul va trece prin subteran și va ieși în zona drumului Pipera – Tunari – Dimieni. Acum, s-a ajuns ca varianta cea mai accesibilă să fie folosirea și reabilitarea căii ferate existente, care împrejmuiește județul Ilfov. S-a stabilit să se poată intra chiar în 2020 în aeroport, în zona Terminalului 1, folosind calea ferată, iar ulterior se va trece la licitație de execuție pentru metrou ușor, pe ruta București – Urziceni- Dimieni, linie care să ajungă în Terminalul 2, prin localitatea Tunari, parte pe satul Tunari, parte pe satul Dimieni. Comuna Tunari, prin primărie și primar, a solicitat ca în momentul în care această stație și rută de cale ferată intră în zona Dimieni să fie amenajată o stație astfel încât și cetățenii din Dimieni să fie deserviți de acest tren, dar și cetățenii care locuiesc la granița dintre Tunari și Balotești, unde sunt cartiere rezidențiale cu un număr însemnat de locuitori.
”Ne dorim ca toți acești cetățeni să poată folosi direct acest mijloc de transport nou pentru localitățile noastre și cred că aproape unic, cu excepția Otopeniului, în județul Ilfov, unde poți să spui că ai un metrou ușor. O a doua doua stație de metrou ușor ar urma să fie construită în zona de intrare a legăturii dintre A0 cu Terminalul 2, locul în care va ieși la suprafață și metroul ușor. Cu alte cuvinte, noi suntem parte pentru proiectarea, viziunea și aprobarea acestor dezvoltări ale aeroportului și comunității ilfovene, dar ne cerem și drepturile, să și folosim aceste dezvoltări. Vrem să profităm și să beneficiem de toate dezvoltările care trec prin localitatea noastră.
Așadar, comuna Tunari va avea și două stații de metrou ușor, într-un viitor apropiat. Se spune că Bucureștiul este locul de muncă și Ilfovul este dormitorul, iar administrația din Tunari își dorește ca cetățenii să acceseze metroul ușor, să lase autoturismele într-o zonă de parcare și să folosească acest mijloc de transport. ”Este clar că se produce o dezvoltare foarte mare a zonei și, în cinci ani, nu vom mai cunoaște localitatea, ceea ce va genera un trafic rutier foarte intens, care va putea fi diminuat prin accesarea metroului ușor, modalitate alternativă de transport pentru tunăreni care va contribui și la diminuarea poluării”, a precizat Alexandru Neacșu.