Peste 1.500 de elevi au participat la ”Ora de educaţie rutieră”, în Ilfov

Proiectul ”Ora de educație rutieră”, desfășurat de Asociația EDIT, din anul 2016, cu peste 125.000 de beneficiari, face parte din Programul Național ”România în Siguranță”, lansat oficial în septembrie 2021 de către Asociația pentru Educație, Dezvoltare și Implicarea Tineretului – EDIT, în parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă (Guvernul României). Printre parteneri se mai află Ministerul Educației, Poliția Română, Generali România și Sixt Group România.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 579

În perioada 22 noiembrie – 6 decembrie, proiectul a ajuns în Ilfov, la peste 1.500 de elevi din cadrul Șc. Gimn. Nr.1 Buftea; Șc. Gimn. Nr.1 Mogoșoaia; Liceului Teoretic ”Al. Rosetti” Vidra; Șc. Gimn. Nr. 2 Crețești; Șc. Gimn. Nr. 3 Sintești; Șc. Gimn. Nr.1 Brănești; Liceului Teoretic ”Traian Lalescu” Brănești; Șc. Gimn. Nr.1 Jilava; Șc. Gimn. Nr.2 Jilava; Liceului cu Program Sportiv ”Helmut Duckadam” Clinceni; Liceului Teoretic ”Ioan Petruș” Otopeni; Liceului Teoretic ”Radu Popescu” Popești-Leordeni; Șc. Gimn. ”Ioan Bădescu” Popești-Leordeni, Șc. Gimn. ”Al. Odobescu” Chiajna și Liceului Teoretic Nr. 1 Periș.

Proiectul ”Ora de edu­cație rutieră” în județul Ilfov este finanțat de Consiliul Județean Ilfov și se desfășoară în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Ilfov și cu Inspectorul de Poliție Județean Ilfov. Copiii care au participat la activitățile din cadrul proiectului au primit cartea ”Ora de educație rutieră. Vio și Rică în oraș”, un material educațional sub formă de poveste, realizat de specialiștii din cadrul Asociației EDIT, care rămâne la ei și îi ajută să lucreze pe mai departe, împreună cu profesorii, la orele de Educație Civică. De asemenea, elevii au beneficiat de o oră de curs facilitată de formatorii EDIT (care au pregătire psihopedagogică), la finalul căreia au avut loc discuții libere, cu agentul de poliție și au primit cadou o mapă personalizată, o broșură informativă pentru părinți, un ”permis de pieton”, câte un breloc, o vestă reflectorizantă și, evident, câte o diplomă de participare. Iar cadrele didactice au primit și ele câte un suport de curs.

Profesorii învață!

În cadrul Programului Național ”România în Siguranță”, susținut cum arătam anterior, de Consiliul Județean Ilfov, în perioada 13 noiembrie – 17 decembrie, peste 80 de cadre didactice din Ilfov au participat la cursul de formare ”Educație rutieră și prim ajutor” – primul curs de siguranța rutieră și situații de urgență/prim ajutor, care a fost acreditat cu un curriculum integrat și cuprinzător (prin prisma temelor abordate). Cursul a durat 62 de ore, timp în care experți în siguranță rutieră, prim ajutor și pedagogie au creat contexte speciale de învățare pentru profesori.

”Din perspectiva unui formator în cadrul proiectului «Ora de Educație Rutieră», vă pot spune că relevanța proiectului reiese mai ales din interacțiunea cu elevii. În fiecare clasă în care am fost, elevii ne-au ascultat cu atenție, receptivi la informațiile noi, apoi ne-au adresat întrebări și s-au implicat activ în orice activitate pe care am desfășurat-o. La final, realizăm întotdeauna că plecăm dintr-o clasă cu elevi mult mai pregătiți, o clasă cu participanți responsabili la trafic. Trăiesc un sentiment plăcut să știu că traficul din Ilfov devine mai sigur, prin intermediul micilor pietoni. Fiecare oră de educație rutieră reprezintă un pas către o țară mai sigură”, ne-a declarat Paul Lungeanu, formator ”Ora de Educație Rutieră” și responsabil programe de formare Asociația EDIT.

Un demers care poate salva vieți

”Am participat la ora de educaţie rutieră din cadrul programului ”România în Siguranţă”, în două școli din orașul Popești-Leordeni. Am avut ocazia să le vorbesc elevilor despre cât e de important să se deplaseze în siguranţă. Le-am recomandat să fie activi în timpul acestor lecţii, să pună întrebări, să fie curioși să afle cum se pot proteja atunci când merg pe bicicletă, când traversează pe trecerile de pietoni sau când se află în mijloacele de transport. Le-am cerut și reprezentanţilor EDIT să organizeze în fiecare an astfel de lecţii, pentru elevii ilfoveni. Cred că în acest fel, cei mici vor putea să-și sedimenteze informaţiile acumulate și așa vor fi capabili să prevadă pericolele ce pot apărea pe drumul către școală, spre bunici sau când merg acasă”, a completat și Ștefan Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului Județean Ilfov.

Protocol pentru siguranță rutieră

Elevii din Ilfov învăță, așadar, care sunt pericolele de pe drumurile publice și cum să meargă în siguranță către școală și înapoi acasă, pe trecerile de pietoni și în alte situații când se află pe stradă. Aceste informații le sunt predate în cadrul proiectului ”Ora de educație rutieră”, în unitățile de învățământ din Ilfov, în anul școlar 2021 – 2022, proiect propus de președintele CJI, Hubert Thuma și aprobat de consilierii județeni. ”Ne dorim creșterea gradului de educație rutieră pentru 160 de preșcolari, 850 de elevi din ciclul primar și 200 de liceeni din județul Ilfov. Vrem ca preșcolarii, elevii și părinții acestora să conștientizeze importanța siguranței în trafic și să afle care sunt consecințele nerespectării regulilor de circulație pe drumurile publice în general, și din apropierea unităților de învățământ în special. În acest sens, CJI a aprobat încheierea unui protocol de colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Asociația EDIT și Inspectoratul de Poliție al Județului Ilfov. 

Potrivit Institutului Național de Statistică, în anul 2019 s-au înregistrat 820 de accidente rutiere în județul Ilfov, în care 50 de persoane și-au pierdut viața, iar alte 1.098 au fost rănite. De asemenea, un raport al Comisiei Europene indică România drept cea mai nesigură țară din UE în ceea ce privește siguranța rutieră. Țara noastră este pe ultimul loc în UE și în privința numărului de persoane care cunosc manevrele de acordare a primului ajutor. Este datoria tuturor să facem din drumurile publice un mediu sigur pentru copii, pentru toți participanții la trafic”, au anunțat reprezentanții CJI, la momentul demarării proiectului.