Ședința lunară a ATOP Ilfov, desfășurată la Primăria Vidra

Cele mai fierbinți evenimente, în analiza Autorității Teritoriale de  Ordine Publică județene

@ Administrațiile locale din Jilava, Copăceni și Vidra au fost invitate la ședința lunară a Autorității, care a avut loc la Primăria Vidra

@ Comisariatul județean Ilfov al Gărzii Naționale de Mediu a prezentat măsurile dispuse în cazul poluării ­accidentale recente produsă în comuna Berceni Poliția, Jandarmeria și ISU B-If și-au prezentat activitatea lunii august

Primăria Vidra a găzduit, săptămâna trecută, întâlnirea lunară a Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) Ilfov, ordinea de zi făcând referire la probleme de ordine publică în comunele Vidra, Jilava și Copăceni – teme pentru care la discuții au fost invitați edilii acestor localități, prezentarea rapoartelor de activitate desfășurată în ultima perioadă de timp de către ISU București – Ilfov, Inspectoratul Județean de Jandarmi și Inspectoratul Județean de Poliție, dar și aducerea la cunoștința membrilor ATOP Ilfov și a invitaților, de către reprezentantul Gărzii de Mediu – Comisariatul Județean Ilfov, a unui grav incident de mediu produs recent – poluarea Bălții Vadu lui Moșu, din comuna Berceni (situație relatată pe larg de Jurnalul de Ilfov, la momentul producerii – 21 august 2018).

Articol apărut în nr. 420 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Așadar, ședința ATOP Ilfov a debutat cu prezentarea de către cpt. Cristina Solomon, din partea ISU București – Ilfov, a raportului de activitate pe luna august 2018, perioadă în care, în județ, s-au înregistrat 1.167 de intervenții. Dintre acestea, circa 300 au fost pentru stingerea incendiilor și în jur de 900 au fost intervenții SMURD. Potrivit Cristinei Solomon, luna trecută s-au mai ”contabilizat”, la nivel județean, 27 de recunoașteri în teren, 161 de deplasări fără intervenție și 11 alerte false. În contextul prezentării ISU B-If, Rizia Tudorache, președintele ATOP Ilfov și vicepreședinte al Consiliului Județean Ilfov (CJI), a repus pe tapet o nemulțumire mai veche a ilfovenilor – preluarea personalului și dotărilor de ultimă oră ale ISU Ilfov de către Capitală, într-o structură unică, fără însă ca intervențiile ulterioare în situații de urgență din județ să se ridice la standardele pe care le-ar fi putut asigura unitatea ilfoveană. Și asta, în opinia președintelui ATOP Ilfov, pentru că a fost configurat un Plan de intervenții care dezavantajează județul, unde, în loc să se intervină rapid și cu tehnica de ultimă generație achiziționată la nivel județean din fonduri europene și trecută la București, se intervine greoi, cu tehnică învechită din dotarea județelor limitrofe – Giurgiu sau Călărași. De aceea, Tudorache a cerut, din nou, reprezentantului ISU B-If să aducă la cunoștința IGSU aceste deficiențe și solicitarea Ilfovului de refacere a Planului de invervenții la urgențe cu retrasarea zonelor de intervenții, astfel încât județul să nu mai fie văduvit de reacții prompte și profesioniste în cazul unui incendiu, spre exemplu.

Un plus pentru ISU ­B-If, menționat de Rizia Tudorache, a fost dat pentru semnalele primite din teritoriu, de la primării, că lucrurile se mișcă mai rapid în ceea ce privește autorizarea/avizarea unor investiții. Este vorba de o solicitare mai veche a UAT-urilor, care reclamau că pierd fonduri europene din cauza perioadelor lungi de așteptare a avizelor ISU necesare unor proiecte.

La rândul său, primarul comunei Vidra, Marian Tudor, a vorbit despre dotarea administrației sale cu două stații de emisie-recepție, avizate și autorizate de STS pe frecvența ISU B-If, achiziție nu foarte costisitoare comparativ cu beneficiile oferite. Astfel, primăria e implicată în timp real în cazul producerii unei situații de urgență care necesită intervenția ISU B-If și poate ajuta la cordonarea echipajelelor în teren, cunoscând, evident, mai bine localitatea. Marian Tudor a recomandat și celorlalte UAT-uri ilfovene să-i urmeze exemplul, cu mențiunea că și primarii ar trebui instruiți pentru folosirea corectă a stațiilor, pentru ca intervenția lor să fie cu adevărat eficientă, nu să încurce mai mult lucrurile în cazul unei urgențe.

Jandarmeria și Poliția, în sprijinul ilfovenilor

Bogdan Enescu, inspectorul șef al Jandarmeriei ilfovene, a vorbit despre buna colaborare interinstituțională de la nivelul județului, manifestată pe timpul adunărilor publice, evenimentelor cu mare afluență de public, dar și în recentele focare de pestă porcină africană etc., iar Doru Marius Iacobuș, comisar șef al Poliției Ilfov, a menționat continuarea trendului descendent pentru nivelul infracționalității înregistrat în județ și a mulțumit autorității locale din Vidra pentru punerea la dispoziție a unui spațiu pentru postul local de poliție, al cărui fost sediu necesită reparații urgente și consistente. Primarul comunei Jilava, Petre Elefterie Ilie, s-a adresat reprezentantului poliției și a cerut ”consiliere” în problematica amplasării de noi camere de supraveghere în localitate și identificarea, în comun, a zonelor cu probleme, pentru ca demersul să fie unul cu adevărat eficient.

O altă temă comună de discuție a fost abandonarea deșeurilor în locuri neamenajate și, în acest caz, subprefectul județului, Laurenția – Georgeta Tortora, a atras din nou atenția ad­ministrațiilor ­publice locale că poliția locală – aflată în subordinea primăriilor – are în atribuții sancționarea celor găsiți vinovați de astfel de fapte. Mai mult, Garda de Mediu – Comisariatul Județean – poate sancționa primăriile pentru abateri de la legislația de mediu. Însă, numărul sancțiunilor aplicate administrațiilor locale (evident, unde este cazul) nu este deloc spectaculos, deși problema gunoaielor aruncate ilegal în diferite zone nu este una particulară unei anumite localități, fiind una generală pentru întreg județul. Subprefectul a cerut primarilor să trateze problema mediului cu seriozitate, să facă o serie de campanii în școli, să vorbească oamenilor despre păstrarea curățeniei, pentru un mediu curat fiind nevoie de un efort comun al tuturor autorităților, dar și al cetățenilor. ”Este vorba de educație, iar gunoiul trebuie gestionat corect de fiecare dintre noi!”, a spus Laurenția – Georgeta Tortora.

Balta Vadu lui Moșu – dezastru ecologic

Și pentru că discuțiile au ajuns la problematica mediului, Emil Grigore, comisar șef al Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Ilfov, a făcut o informare cu privire la poluarea recentă a bălții Vadu lui Moșu, Berceni. Potrivit acestuia, Comisariatul Județean Ilfov a fost înștiințat de locuitorii comunei, pe 21 august 2018, că foarte mulți pești pluteau morți la suprafața apei, iar echipa deplasată în teren a constatat pe amplasament mortalitate piscicolă, apă de culoare maro închis și un miros nespecific bălții. Reprezentantul Serviciului de Gospodărire a Apelor (SGA) București – Ilfov a prelevat probe din apă și au fost înștiințate Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Ilfov și Direcția de Sănătate Publică Ilfov. Ca urmare a suspiciunilor comisarilor de mediu că poluarea ar putea proveni de la depozitul de deșeuri Vidra, s-a efectuat o verificare la sediul acestuia, aparținând SC Eco Sud SA, societate care-l administrează și care se află în procedură de reautorizare a depozitului de gunoi de la Vidra.

”Au fost verificate stațiile de epurare levigat precum și bazinele de levigat ce deservesc depozitul. La momentul verificării funcționau două stații de epurare cu capacitatea de 6,5 mc/h, respectiv 6 mc/h, iar cea de-a treia stație, cu capacitatea de 8 mc/h era în proces de spălare. S-a verificat zona activă a depozitului, precum și rigolele perimetrale, constatându-se acumulări de levigat în zona celulei 5 (zona activă de depozitare). Pe partea estică a depozitului (celula 4) s-a constatat prezența levigatului în șanțul de colectare și deversarea acestuia pe terenul învecinat și în pârâul Cocioc. Investigațiile au continuat și în ­cursul zilei de 22.08.2018, când s-a constatat că reprezentanții societății Eco Sud SA au demarat procedura de stopare a deversărilor și aducerea sub control a nivelului de levigat în rigolă. De asemenea, s-a constatat începerea lucrărilor de decapare a solului din zona afectată, demarându-se procedura prevăzută în planul de intervenție în caz de poluări accidentale. Societatea a anunțat poluarea accidentală prin adresa înregistrată la Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Ilfov sub nr. 1795/22.08.2018, la ora 15.38”, se precizează într-un raport către Prefectura Ilfov, semnat de Emil Grigore.

Pentru neconfor­mi­tă­­țile constatate pe 21.08.2018 și 22.08.2018, ­comisarii de mediu ilfoveni au aplicat trei sancțiuni contravenționale în cuantum total de 190.000 de lei, conform OUG 195/2005 privind protec­ția mediului și Legea Apelor 107/1996 și au impus Eco Sud SA următoarele măsuri:

  • ”Se va menține zona activă de depozitare a deșeurilor la maximum 2.500 mp pentru evitarea apariției de disconfort olfactiv (…). Zona pe care nu se mai depozitează deșeuri se va acoperi cu material inert. (…);
  • Se interzice deversarea levigatului în afara depozitului ecologic și se vor lua toate măsurile de întreținere a secțiunilor de colectare și scurgere a levigatului în șanțurile de colectare, astfel încât să fie asigurată scurgerea permanentă a levigatului către instalațiile de epurare;
  • Zona afectată de poluarea accidentală va fi adusă la starea inițială;
  • În condițiile în care accidentul produs la depozitul ecologic Vidra a produs prejudicii mediului ce au provocat daune materiale în zonele afectate, plata acestora cade în sarcina operatorului depozitului Eco Sud SA, aplicându-se principiul «poluatorul plătește», con­form OUG 195/2005 privind protecția mediului cu completările și modificările ulterioare, indiferent cine este proprietarul zonei afectate”.