✔️ Sfaturi pentru consumatori!
✔️ Verificările ANAF continuă
✔️ Prevederi noi, în noua OUG
Comandamentul pentru Energie rămâne activ până pe 31 martie 2022!
Ordonanța de Urgență privind refacerea facturilor eronate emise pentru consumul de energie electrică și/sau gaze naturale, adoptată miercurea trecută, 19 ianuarie 2022, de Executiv, a fost publicată în Monitorul Oficial. Furnizorii sunt obligați, din oficiu, să le refacă în maximum 15 zile de la data emiterii acestora, iar pentru facturile deja emise, termenul de refacere a acestora este de 15 zile de la data intrării în vigoare a OUG (20 ianuarie 2022). Nu se vor percepe penalități.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 584, ediția print
Și tot săptămâna trecută, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat crearea Comandamentului pentru Energie, structură aflată sub directa coordonare a președintelui instituției, Mihai Culeafă, și a directorului general Paul Anghel, înființată special pentru verificarea modului în care unele companii furnizoare de energie electrică și gaze naturale au respectat legislația în vigoare și drepturile consumatorilor persoane fizice, dar și felul în care acestea au reacționat, ca urmare a controalelor ANPC întreprinse. ”Până în acest moment (n.r. – 19 ianuarie a.c.), comisarii ANPC au finalizat 94 de acțiuni de control, în întreaga țară, alte 100 aflându-se în curs de derulare. Au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 645.000 lei, la care s-au adăugat 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii. Până la această oră, cu titlu de exemplu, la operatorul economic Electrica Furnizare, prin procesul verbal de constatare a contravenției, s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu se cuprinseseră conceptele de compensare/plafonare de la 1.11.2021, urmând a se emite un număr egal, în oglindă, de facturi calculate conform normelor legale în vigoare”, anunță ANPC.
Reprezentanții Autorității prezintă câteva dintre cele mai importante abateri constatate, în urma controalelor:
• nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu 1.11.2021 (n.r. – cum arătam mai sus, în cazul Electrica Furnizare);
• tabelul privind consumul de energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%;
• informările privind compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea;
• nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor;
• nerespectarea termenului de răspuns la solicitările petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile;
• contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate;
• diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator;
• împiedicarea, sub orice formă, a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu și nerespectarea termenului de răspuns;
• procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori;
• practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative;
• furnizarea de energie electrică, fără licență;
• nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni.
Verificările continuă
Comandamentul pentru Energie anunță că va continua verificările până pe 31 martie 2022. ”În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris (prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese se găsesc pe site-ul www.anpc.gov.ro).
Mai mult, ANPC a pus la dispoziția consumatorilor din toată țara și un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate. Aceștia sunt invitați să sune la numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00 sau să acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro.
Prevederi noi, în noua OUG
Ordonanța adoptată miercurea trecută de Guvern introduce prevederi noi legate de refacerea facturilor emise eronat de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale, adică fără respectarea OUG 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021- 2022.
Un prim articol introdus în noua Ordonanță se referă, spre exemplu, la faptul că ”debranșarea de la rețea sau sistarea prestării serviciilor în domeniile energie electrică și/sau de gaze naturale corespunzătoare neachitării debitelor restante înregistrate de clienții finali prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a) nu se poate realiza mai devreme de 90 de zile de la data încetării aplicării schemei de sprijin”. Cu alte cuvinte, debranșarea și sistarea serviciilor NU va fi permisă până la sfârșitul lunii septembrie 2022.
Alte măsuri prevăzute în noua OUG sunt legate, cum arătam la începutul acestui articol, de emitenții facturilor de energie și/sau gaze naturale întocmite cu încălcarea prevederilor art. 1 și 6 din OUG 118/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea 259/2021, cu modificările și completările ulterioare, care sunt obligați, din oficiu, să le refacă în maximum 15 zile de la data emiterii acestora. Pentru facturile deja emise, termenul de refacere a acestora este de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Facturile prevăzute la alin. (1) vor fi recalculate și emise FĂRĂ penalități. De asemenea, se suspendă executarea obligației de plată a facturilor în curs de recalculare, până la emiterea noilor facturi.
Sfaturi pentru consumatori!
= Citiți cu foarte mare atenție prevederile contractuale, inclusiv tariful maximal, aplicat în conformitate cu mențiunile din Legea 259/2021, privind aprobarea OUG 118/2021;
= Verificați dacă prețul stipulat în contract este cel final, respectiv să conțină toate taxele și costurile prevăzute de lege, inclusiv TVA;
= Verificați dacă valoarea estimată de consum este în concordanță cu consumul real;
= Verificați dacă prețul tarifat de furnizor este conform cu cel prevăzut în contract, în condițiile plafonării/compensării specificate în Legea 259/2021.
”Stimați consumatori, să știți că toate mesajele dumneavoastră au ajuns și ajung către mine. Primesc facturi greșite din partea dumneavoastră, țin legătura permanent cu toți colegii din țară și implementăm contra cronometru soluții, astfel încât stresul provocat de aceste facturi emise eronat să dispară. Vă mulțumesc pentru încredere, pentru faptul că ne scrieți, pentru fiecare sesizare! Suntem alături de dumneavoastră!”, transmite președintele aflat în funcție în momentul transmiterii acestui mesaj al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Mihai Culeafă.
ANPC are o conducere nouă
Vineri, 21 ianuarie, Horia-Miron Constantinescu a fost numit președinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) printr-o decizie a premierului Nicolae-Ionel Ciucă. El îl înlocuiește pe Mihai Culeafă, care a fost numit în funcţie în luna noiembrie a anului trecut. Culeafă l-a înlocuit atunci pe Claudiu Daniel Dolot, care a preluat această funcţie la finele lunii februarie 2021.
Horia-Miron Constantinescu a mai deţinut funcţia de președinte al ANPC din august 2019 până în noiembrie același an, când a fost eliberat din funcţie.