”Thinking Outside the Box” – o abordare modernă a științelor, în săptămâna 14 – 21 ianuarie 2022, la Școala Gimnazială Nr. 1 Brănești

La Școala Gimnazială Nr. 1 Brănești s-a derulat, săptămâna trecută, o nouă etapă a proiectului Erasmus+ ”Taking a Learning Journey on the STEAM Train” (nr. ref.  2019-1-UK01-KA229-061773_2), proiect pe care unitatea de învățământ îl implementează din anul 2019. Scopul de la care proiectul a pornit a fost acela de a contribui la Strategia Europa 2020 printre altele, la echitate socială și incluziune, precum și la obiectivele ET 2020, cadrul strategic al UE pentru educație și formare.

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 584, ediția print

 

Problemele specifice abordate au inclus sprijinirea inovării, cooperării și reformei, reducerea abandonului școlar timpuriu, promovarea cooperării și mobilității cu țările partenere ale Uniunii Europene. Au fost oferite organizațiilor oportunitatea de a colabora în parteneriate de proiecte în diverse domenii, cum ar fi cel al educației școlare, în care este implicată Școala Nr. 1 din Brănești.

”În anul 2019, când a fost concepută candidatura, prioritatea orizontală europeană relevantă era incluziunea socială, ca și în prezent. Toate cele 6 școli partenere aveau nevoie de intervenție educațională pentru a fi la curent cu cele mai recente metode și bune practici în educația europeană și incluziunea socială prin digitalizare, învăţare bazată pe joc, robotică, ştiinţă integrată, arte şi matematică cu dispozitive digitale (STEAM)”, spun reprezentanții școlilor partenere din Marea Britanie, Bulgaria, Croația, Italia, Turcia și România. Acestea și-au unit forțele pentru a face față și a găsi împreună soluții provocărilor cu care se confruntau acum 3 ani. Împreună au gândit și scris candidatura timp de câteva luni și s-a hotărât ca Maria Britanie să fie coordonator, după care s-a depus proiectul  spre aprobare.

Proiectul se axează pe incluziunea socială, în conexiune cu Pilonul European al Drepturilor Sociale 2017 și cu Declarația de la Paris din 2015 și se adresează copiilor din ciclul gimnazial. Promovează incluziunea, diversitatea, egalitatea, echilibrul de gen, nediscriminarea, toleranța prin educație, cadrul strategic în Educație și Formare 2020. A fost creat pentru a fi desfășurat pe 2 ani, însă pandemia de COVID-19 a mărit perioada de implementare cu încă un an. Până acum au avut loc doar două mobilități: întâlnirea de management de proiect în Petrijanec, Croația și un eveniment comun de formare a personalului pe termen scurt în școala brăneșteană, eveniment la care facem referire în acest articol.

Bune practici și bagaj consistent de cunoștințe

”De când am început implementarea proiectului, s-a creat o dimensiune europeană în cele 6 instituții și s-a promovat cetățenia globală. Pe parcursul primilor doi ani, am împărtășit bune practici prin intermediul platformei eTwinning, am implementat compementar acestui parteneriat strategic un proiect eTwinning care a obținut Certificatul de Calitate Europeană în anul 2021. Elevii Școlii Nr. 1 Brănești au devenit experți în codarea roboților Ozobots cu ajutorul culorilor și codului Ozoblockly. Au colaborat cu alți copii pe platforma eTwinning, într-un mediu sigur, dezvoltându-și considerabil competențele lingvistice (limba engleză) și competențele TIC. Au dobândit cunoștințe socio-culturale despre țările partenere. Activitățile educative sunt desfășurate în context non-formal, focalizate pe incluziune socială, fiecare simțindu-se valorificat. Un alt mare beneficiu va fi bagajul de tehnici și metode de predare: 15 metode eficiente de predare și învățare interactivă bazate pe instrumente web 2.0 și robotică, învățare bazată pe fenomene și învățare bazată pe investigație, instrumente esențiale pentru furnizarea de strategii de predare și învățare pe tot parcursul vieții din secolul al XXI-lea și care urmăresc dezvoltarea abilităților de gândire critică, de rezolvare a problemelor și tehnici de cercetare.

În săptămâna 14 – 21 ianuarie 2022 a avut loc evenimentul comun de formare a personalului pe termen scurt în Școala Gimnazială Nr. 1 Brănești – ”Thinking Outside the Box”, la care au participat fizic 11 cadre didactice din Marea Britanie, Bulgaria, Croația și Italia și on-line 8 cadre didactice din Croația și Turcia. Acestea au învățat cum să folosească o abordare modernă a științelor, concentrându-se pe rezolvarea problemelor cu gândire critică și abilități analitice. Adăugând elemente de artă gândirii bazate pe STEM, educatorii le permit elevilor să-și folosească ambele părți ale creierului, pentru a-i dezvolta. Cursul a fost condus de profesorul de TIC al Școlii Gimnaziale Nr. 1 Brănești, Laura Ene. Competențele dobândite au fost validate în certificatele de mobilitate Europass. Metodologia folosită a inclus lucrul în echipă, instrumente web 2.0, precum 3D printing sketchup și tinkercard, bandlab, drumbit app, vtility, makevt, graasp, weavesilk, bomomo, thisissand, flexagons origami-like puzzles pe loki3.com, învățare bazată pe proiecte, învățare practică/experiențială, rezolvarea problemelor. Toate rezultatele au fost adunate ca o resursă educațională deschisă pe platforma padlet, printre acestea numărându-se un material de 25 de pagini de formare, 6 activități educaționale bazate pe STEAM cu focus pe Arte, un plan de lecție (Brațul robotic). Printre abilitățile dezvoltate de profesorii participanți punctez abordarea îmbunătățită a predării prin implicarea studiului STEAM, relevant și conectat la lumea reală, precum și competențe noi, transformându-i în gânditori de design și buni comunicatori. Următoarea mobilitate va avea loc în luna martie 2022, la Sofia, în Bulgaria, iar școala noastră va fi reprezentată de șase elevi (trei fete și trei băieți) însoțiți de două cadre didactice, unde vor învăța împreună cu alți 20 de elevi din școlile partenere despre drone și numeroase instrumente web 2.0.”, ­ne-a declarat Anișoara Aydin, coordonator al proiectului din partea României.

Echipa de proiect mai este formată din Nicoleta Tone, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Brănești, Tatiana Badea, coordonator – alternativ din partea României, Andreea Mărunțelu, prof. de limba engleză, Laura Ene, trainer și prof. TIC, Mariana Stancu, prof. de biologie, Roxana Geambașu, prof. pentru învățământul primar, Cristiana Gheorghiță și Oana Dragnea, prof. de matematică, Mihai Dobre, prof. de educație fizică și sport.