@ Învățătorii din Ilfov au experimentat o formulă inedită de perfecționare profesională

Deși erau în vacanță, peste 100 de profesori din învățământul primar, care predau în școlile din județul Ilfov, nu au regretat decizia de a-și petrece câteva ore experimentând o nouă formulă de perfecționare profesională. Rezultatul a fost o avalanșă de informații premium, care le vor fi cu siguranță de folos în activitatea lor didactică.

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 376, ediția print

Workshop-ul ”Educația în mediul preuniversitar: de la spațiu la lectură și scriere creativă”, desfășurat joi, 2 noiembrie, la Centrul Cultural Buftea, este o manifestare derulată ca activitate inclusă în proiectul educațional ”Calitatea, echitatea, eficiența în dezvoltarea resurselor umane din sistemul educațional ilfovean”, derulat între Centrul de cercetări, resurse și studii europene AEPEEC, și Inspectoratul Școlar al Județului Ilfov. Workshop-ul a fost organizat gratuit și s-a axat pe teme precum educația, spațiul european, scrierea creativă, lectura. Organizatorii au fost Centrul de cercetări, resurse și studii europene AEPEEC/Colegiul Universitar ”Spiru Haret” în parteneriat cu Agenția Spațială Europeană și ESERO România, Direcția Învățământ Primar ISJ Ilfov, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Ilfov și cu sprijinul Școlii Gimanziale nr. 1 Tunari și al Școlii Gimnaziale nr. 3 Buftea. Vorbitorii, personalități sosite din lumea academică, au abordat conceptul de spațiu în maniere diferite. Din perspectiva unor profesori universitari, învățătorii au putut recepționa idei utile pentru activitatea didactică și dezvoltarea creativității școlarilor. Spațiul a fost ”personaj principal” în prezentări precum: ”O incursiune în spațiul balcanic”, ”Corelate psiho-sociale ale spațialității”, ”Valorile în spațiul și contextul istoric” sau ”O incursiune în lumea constelațiilor”.

”Să fim creativi”

Conf. univ. dr. Sebastian Chirimbu, aflat într-o multiplă calitate, de organizator, profesor la Universitatea Spiru Haret din București, dar și învățător la Școala Gimnazială nr. 3, din Buftea, ne-a declarat că scopul principal al evenimentului a fost de a-i cunoaște mai bine pe colegii din teritoriu, de a colabora cu aceștia și de pune bazele unui parteneriat educațional pentru învățământul primar și preșcolar. ”Cel mai important a fost că am reușit să aducem profesori din învățământul universitar care să vorbească, să lectureze în domenii ale învățământului preuniversitar respectiv primar. Am avut invitați de la Facultatea de Psihologie, de la Academia Română, de la Agenția Spațială Europeană. Ne-am bucurat că am reușit să avem și un atelier practic de scriere creativă. Tema a fost aleasă cumva ca să mulțumim spațiul, pentru că elevii noștri au nevoie de un spațiu al copilăriei și de un spațiu al lecturii. Iar noi, ca profesori, trebuie să fim creativi cu ei. Putem gândi spațiul din punct de vedere geografic, al istoriei, al religiei, al picturii, al muzicii, deci îl putem aplica la orice fel de disciplină, în timp ce privind lectura și scrierea, ne gândim la obiectul comunicare în limba română și, de ce nu, la dezvoltarea creativității. Asta este munca noastră, să le dezvoltăm creativitatea și să creăm un alt fel de elev, pregătit pentru următorii 10 – 20 de ani, care să reușească să gândească diferit”, ne-a spus prof. Sebastian Chirimbu. El ne-a explicat că venind dintr-o școală bucureșteană într-o școală din Buftea, a fost mirat să găsescă o școală mai frumoasă și copiii dornici să învețe.

”Și eu am fost ca profesor să învăț cum să predau spațiul copiilor mei și cum să mă joc cu ei. Cred că profesorii sunt pregătiți să predea altfel”, ­ne-a explicat profesorul. În opinia sa, părinții reprezintă cea mai mare provocare și ar fi necesară o școală a părinților înainte de intrarea la școală a copiilor, unde să se poată discuta despre așteptările părinților, cele ale profesorilor și, mai ales, ce trebuie făcut astfel încât părinții și învățătorii să lucreze împreună cu copilul. ”Există acel parteriat care, de cele mai multe ori, nu se respectă, cel puțin în locurile cu o populație cu un venit foarte mic, iar acest lucru se simte. Părinții nu sunt foarte implicați în educația copiilor, au foarte multe așteptări, poate mai multe decât e nevoie, dar cred că ușor ușor, toate se schimbă. Eu predau într-o școală mică, Școala nr. 3 din Buftea. Dar participăm deja la două concursuri internaționale. Se poate și se va vedea. Sperăm să venim cu medalii cu care să ne mândrim în județul Ilfov, în ceea ce înseamnă performanță”, a spus profesorul Sebastian Chirimbu. El a acceptat o provocare. Deși este profesor universitar, de anul trecut predă și ca învățător. A preluat o clasă modestă, care până la sfârșitul anului a ajuns să se laude cu foarte multe premii. ”Cred că rezultatele de la evaluările naționale spun totul despre cât de performant este cadrul didactic și cât de bună este relația dintre părinte și cadrul didactic”, a mai menționat dascălul.

”O picătură pe traseul formării profesionale”

În completare, prof. drd. Nicoleta Stănică, tot în calitate de organizator al evenimentului, dar și inspector școlar al Județului Ilfov, a spus că intenția evenimentului a fost aceea de a le oferi colegilor săi o oportunitate, un spațiu în care pot veni oameni din diferite locuri, cu pregătiri diferite, care să vorbească din perspective diferite pe aceeași temă. ”Este o temă generoasă, iar ce s-a întâmplat astăzi ne-a confirmat că despre spațiu se poate vorbi din numeroase abordări. Grupul țintă a fost format din învățători din județul Ilfov. Intenția noastră a fost să punem o picătură pe traseul formării profesionale. Pe cât este de important, pe atât de mult este neglijat acest aspect pentru că a fi preocupat de formarea ta implică timp, implică resurse. Trebuie să citești, să mergi la workshopuri, la cursuri, în primul rând să îți identifici nevoile de formare. Chiar pe un subiect pe care îl cunoșteai, o altă abordare a acelui subiect poate să reprezinte un beneficiu. Ceea ce s-a întâmplat aici demonstrează că sunt foarte multe unghiuri din care poți privi și poți aborda o temă. Noi am vrut să îi provocăm pe dascăli, să se deschidă fereastra din mintea noastră. Am venit cu exemple practice, pentru că profesorii acest lucru îl așteaptă, iar cei prezenți astăzi aici au avut de profitat”, a conchis prof. Nicoleta Stănică.